Noslēdzot pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Skārņu ielā 10, Rīgā) sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” piedāvā ceturto izstādi – “Ziema”, kas būs skatāma no 2024. gada 5. decembra līdz 2025. gada 2. februārim.
2024. gada 5. decembris – 2025. gada 2. februāris
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs /
Pastāvīgā ekspozīcija “Dizaina process” (3. stāvs)
Skārņu iela 10, Rīga
Mediju pastaiga 2024. gada 5. decembrī plkst. 12.00
Dalībnieku reģistrācija: plkst. 11.30–12.00
Tāpat kā gadalaiki secīgi nomaina cits citu, arī Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) pop-up izstāžu cikla “Dizaina procesi tuvplānā” izstādi “Rudens” konceptuāli un tematiski nomaina nākamā – “Ziema”, kas grandiozi noslēdz muzeja 35. jubilejas projektu, apvienojot 14 Latvijas zīmolus.
“Šī ekspozīcija pulcē visus “Dizaina eksporta alianses” biedrus pie viena galda, sniedzot bagātīgu ieskatu Latvijas laikmetīgajā dizaina ainā. Ziemas izstādi raksturo krāsu kontrasti – sniega baltums un ogles melnums. Ekspozīcija atspoguļo latviešu rāmo dabu, izceļot monohromus produktus un kompozīcijas, kas ļauj sajust materialitātes smalkumus. Tās vadmotīvs ir vienkāršība, tīrība un skaidrība. Ogles tonis, tekstūra, smarža, mainīgā forma un liesmas spožums – arī tas pieder Latvijas ziemai,” stāsta projekta kuratore Ieva Kalēja.
Izstādē apmeklētāji varēs aplūkot četrpadsmit nacionālo zīmolu – “Kanttari”, “Studio Sarmīte”, “an&angel”, “Vaidava Ceramics”, “Livette’s Wallpaper”, “mammalampa”, “Madara Cosmetics”, “Mint”, “Stenders”, “Aretai”, “Nordi”, “Articul” (Rīgas Krēslu fabrika), “PAA Vannas” un “Baiba Glass” – produkciju, kas kopīgi uzbur Latvijas ziemai raksturīgo noskaņu. Kā centrālais objekts izvēlēts “Mint” melnais ogles koka galds, ap kuru izvietoti pārējo uzņēmumu ražotie produkti. Skatītājiem būs iespēja gan atkārtoti aplūkot jau iepriekš redzētos dizaina darbus, gan iepazīt jaunus.
“Ar šo pop-up izstāžu sēriju vēlējamies piedāvāt mūsdienīgu platformu Latvijas dizaina sasniegumu popularizācijai. Projekts jau iemantojis lielu mediju interesi un kļuvis populārs apmeklētāju vidū, tā “veiksmes stāsta” pamatā ir savstarpējā uzticēšanās un uzdrīkstēšanās realizēt netradicionālas izstāžu formas. Priecājamies par produktīvo un radošo sadarbību ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” – mēs visi kopā mācamies, apgūstam un atklājam ko vērtīgu un neparastu šajā jomā,” saka Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja Inese Baranovska.
Par pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”
Par godu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja 35. jubilejai sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” tapis projekts “Dizaina procesi tuvplānā”, kas 2024. gada laikā secīgi piedāvājis četras pop-up izstādes. Visas īstenotas inovatīvā formātā, integrējot tās DMDM 3. stāva pastāvīgajā ekspozīcijā “Dizaina process”, kas sniedz ieskatu latviešu dizaina vēsturē kopš 20. gadsimta 60. gadiem.
Cikla koncepts un vizuālais noformējums rod iedvesmu četros gadalaikos – pavasarī, vasarā, rudenī vai ziemā, kur noskaņu veido sezonai raksturīgā krāsu gamma, izceļot latviešu dizaina tradicionāli ciešo saistību ar organiskām formām, dabisku materiālu un faktūru lietojumu. Katrā izstādē tiek rādīti vairāku pazīstamo uzņēmumu “veiksmes stāsti”, izmantojot rūpīgu paraugu atlasi un audiovizuālus elementus. Īpaši sagatavotie video stāsti atklāj ekspozīcijā redzamo zīmolu produktu tapšanas procesu un aizkulises.
Par sadarbību ar biedrību “Dizaina eksporta alianse”
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs Rīgā, kas mājo bijušās Jura baznīcas telpās, tika atvērts 1989. gada 6. jūlijā un kopš tā laika iemantojis apmeklētāju mīlestību gan ar bagātīgo latviešu lietišķās mākslas un dizaina mantojumu, gan mūsdienu Latvijas mākslinieku darbiem un ārzemju dizaina spilgtiem paraugiem. Atskatoties uz trīsdesmit pieciem darba gadiem, muzejs izvēlējies pievērst pastiprinātu uzmanību šodienai un dot savu ieguldījumu nākotnē, pop-up izstāžu veidā atspoguļojot aktuālās norises latviešu mūsdienu dizainā.
Projekts “Dizaina procesi tuvplānā” tapis pateicoties DMDM iniciatīvai un biedrības “Dizaina eksporta alianse” pārstāves Ievas Kalējas radošajai vīzijai, kura arī ir jubilejas sērijas kuratore. Grafisko identitāti ciklam veido Liene Drāzniece. Abas mākslinieces guvušas plašu pieredzi, strādājot un vadot veiksmīgus uzņēmumus: Ieva Kalēja ir zīmolu “mammalampa” un “DeTales” dibinātāja un dizainere, savukārt Liene Drāzniece ir kosmētikas ražotāja “Madara Cosmetics” līdzdibinātāja un vadošā dizainere.
Šī īpašā DMDM un biedrības “Dizaina eksporta alianse” sadarbība aktualizēs un veicinās izpratni sabiedrībā par dizaina procesu nozīmību katra ikdienas dzīvē. Caur pop-up izstāžu ciklu apmeklētāji gūs lielisku iespēju iepazīt un novērtēt izcilus latviešu dizaina zīmolu stāstus.
Izstādes kuratore:
Ieva Kalēja, biedrības “Dizaina eksporta alianse” līdzdibinātāja, valdes priekšsēdētāja, zīmolu “mammalampa” un “DeTales” dibinātāja un dizainere
Grafikas dizains:
Liene Drāzniece, grafikas dizainere, biedrības “Dizaina eksporta alianse” pārstāve, zīmola “Madara Cosmetics” līdzdibinātāja un galvenā dizainere
Darba grupa:
Inese Baranovska, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja / Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
T: (+371) 67 830 900
E:
Ieva Zvejniece, Dizaina un dekoratīvā koka mākslas kolekcijas glabātāja / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
Līga Brice, vecākā speciāliste / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
Līva Kubulniece, komunikācijas speciāliste / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
T: (+371) 28 381 129
E:
Izglītības programma:
Kortnija Māra Gurtlava, izglītības programmu kuratore / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM