Dizaina procesi tuvplānā: Rudens
Turpinot pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Rīgā, Skārņu ielā 10) sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” piedāvā trešo izstādi – “Rudens”, kas būs skatāma no 2024. gada 18. septembra līdz 1. decembrim.
Tāpat kā gadalaiki secīgi nomaina viens otru, arī Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) pop-up izstāžu cikla “Dizaina procesi tuvplānā” otro izstādi “Vasara” konceptuāli un tematiski nomaina nākamā – “Rudens”, latviešu dizaineriem caur materiālu kontrastiem reprezentējot kolorīto ražas vākšanas periodu.
“Muzeja telpās iemājos zeltainais Latvijas rudens. Šīs sezonas vērtība ir košais ražas laiks, un mēs nekautrēsimies to spoži nosvinēt! Saulīte kļūst zemāka pie horizonta, un zeltainie stari laužas cauri rudenīgajai Latvijas dabai, radot patiesu greznību! Tie izgaismo spilgtās rudens krāsas, reizē izceļot dabas materiālu faktūras,” uzsver projekta kuratore Ieva Kalēja. Izstādē sevišķi tiek akcentēta materiālu taktilitāte, atklājot skatītājam to daudzveidības diapazonu: gludi spīdīgais stikls, zeltainā misiņa virsma, raupjās koku mizas, siltais zemes māls un dabīgas rūsas piesātinājums.
Ekspozīcijā pārstāvētas gan Latvijas dizaina ikonas, gan jaunie talanti. Izstādē apmeklētāji varēs aplūkot sešu nacionālo zīmolu – “Kanttari”, “Studio Sarmīte”, “an&angel”, “Vaidava Ceramics”, “Livette’s Wallpaper” un “mammalampa” – produkciju, kas kopīgi uzbur Latvijas rudenim raksturīgo noskaņu. “Kanttari” mēbeļes atšķir luksus mirdzums un spozme, augsti vērtējot meistaru darba spējas. Dizaina un izpētes studija “Studio Sarmīte” caur eksperimentālu pieeju pārstrādā materiālus jaunos produktos. Jāatgādina, ka šogad studijas vadītāja Sarmīte Poļakova kopā ar dizaineri Māru Bērziņu ieguva Latvijas Dizaina gada balvu “Grand Prix”.
“Vaidava Ceramics” izstādē prezentē jau labi pazīstamo kolekciju “Eclipse GOLD”, kā arī apliecina uzņēmuma vēlmi attīstīt sadarbību ar topošajiem profesionāļiem – trauki ražas uzglabāšanai ir Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas absolventa Ādama Sūnas diplomdarbs. “Livette’s Wallpaper” demonstrē bezgalīgu tapešu motīvu saspēli, tikmēr “an&angel” iezīmē jaunu šķautni stikla dizainā. Zīmols “mammalampa” parāda Latvijas sabiedrībai mazāk zināmo kolekciju “The Queen”, kur satiekas divi kontrastējoši materiāli – aprūsējis metāls un zelts.
Par pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”
Par godu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja 35. jubilejai sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” tapis projekts “Dizaina procesi tuvplānā”, kas 2024. gada laikā secīgi piedāvā četras pop-up izstādes. Visas īstenotas inovatīvā formātā, integrējot tās DMDM 3. stāva pastāvīgajā ekspozīcijā “Dizaina process”, kas sniedz ieskatu latviešu dizaina vēsturē kopš 20. gadsimta 60. gadiem.
Cikla koncepts un vizuālais noformējums rod iedvesmu četros gadalaikos – pavasarī, vasarā, rudenī vai ziemā, kur noskaņu veido sezonai raksturīgā krāsu gamma, izceļot latviešu dizaina tradicionāli ciešo saistību ar organiskām formām, dabisku materiālu un faktūru lietojumu. Katrā izstādē tiek rādīti vairāku pazīstamo uzņēmumu “veiksmes stāsti”, izmantojot rūpīgu paraugu atlasi un audiovizuālus elementus. Īpaši sagatavotie video stāsti atklāj ekspozīcijā redzamo zīmolu produktu tapšanas procesu un aizkulises.
Par sadarbību ar biedrību “Dizaina eksporta alianse”
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs Rīgā, kas mājo bijušās Jura baznīcas telpās, tika atvērts 1989. gada 6. jūlijā un kopš tā laika iemantojis apmeklētāju mīlestību gan ar bagātīgo latviešu lietišķās mākslas un dizaina mantojumu, gan mūsdienu Latvijas mākslinieku darbiem un ārzemju dizaina spilgtiem paraugiem. Atskatoties uz trīsdesmit pieciem darba gadiem, muzejs izvēlējies pievērst pastiprinātu uzmanību šodienai un dot savu ieguldījumu nākotnē, pop-up izstāžu veidā atspoguļojot aktuālās norises latviešu mūsdienu dizainā.
Projekts “Dizaina procesi tuvplānā” tapis pateicoties DMDM iniciatīvai un biedrības “Dizaina eksporta alianse” pārstāves Ievas Kalējas radošajai vīzijai, kura arī ir jubilejas sērijas kuratore. Grafisko identitāti ciklam veido Liene Drāzniece. Abas mākslinieces guvušas plašu pieredzi, strādājot un vadot veiksmīgus uzņēmumus: Ieva Kalēja ir zīmolu “mammalampa” un “DeTales” dibinātāja un dizainere, savukārt Liene Drāzniece ir kosmētikas ražotāja “Madara Cosmetics” līdzdibinātāja un vadošā dizainere.
Šī īpašā DMDM un biedrības “Dizaina eksporta alianse” sadarbība aktualizēs un veicinās izpratni sabiedrībā par dizaina procesu nozīmību katra ikdienas dzīvē. Caur pop-up izstāžu ciklu apmeklētāji gūs lielisku iespēju iepazīt un novērtēt izcilus latviešu dizaina zīmolu stāstus.