Dizaina procesi tuvplānā: Vasara
Ceturtdien, 11. jūlijā, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Rīgā, Skārņu ielā 10) sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” atklās izstādi “Vasara”, turpinot pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”.
Tāpat kā gadalaiki secīgi nomaina viens otru – arī DMDM pop-up izstāžu sērijas “Dizaina procesi tuvplānā” pirmo izstādi “Pavasaris” konceptuāli un tematiski nomainīs jaunā izstāde “Vasara”.
Caur gadalaikiem turpinot meklēt Latvijas dizaina identitāti, šoreiz izstādes koncepts paudīs neparastāku skatījumu uz Latvijas vasaru, mēģinot izcelt un atrast šīs sezonas vērtības. Tā visnotaļ ir Latvijas jūra ar savu ziemeļniecisko raksturu un plašajām smilšu pludmalēm, kas pasaules kontekstā ir retums un ar ko varam noteikti lepoties. Šo izstādi pārstāvēs zīmoli, kuri kādā savā nosacītā veidā saistīti ar ūdeni. Tā skatītājiem būs ne tikai vizuāli uztverama, bet ekspozīcijā spēlēsimies arī ar skaņu un smaržu,
akcentē izstādes kuratore Ieva Kalēja.
Kopumā izstādē varēs iepazīt sešus Latvijas zīmolu produktus, kā “Stenders”, “Aretai”, “Baiba Glass”, “an&angel”, “PAA Vannas” un “Nordi ”, kopīgi radot Latvijas vasarai raksturīgo noskaņu un estētiku. Zīmols “PAA Vannas” darbojas jau kopš 1993. gada un ražo mūsdienīgi elegantas vannas un izlietnes, kas ikdienišķā un praktiskā veidā izstādē simbolizēs saistību ar ūdeni. Savukārt stikla produktu zīmoli – “Baiba Glass” un “an&angel” – poētiskā veidā raksturos ūdens stihijai piemītošās īpašības: caurspīdīgums, maģiskumu, plūstamība un nepārtrauktība. Starptautisko dizaina balvu “Red Dot Design Award” ieguvušais zīmols “Aretai” veidos jūrai raksturīgās šalkoņu skaņas ar augstas kvalitātes skandas produktu. Par vasaras aromātiem izstāde rosinās domāt kosmētikas zīmola “Stenders” dzintaru līnijas produkcija, bet neparastu skatījumu uz koku kā materiālu un tā raupjo īpašības atspoguļošanu prezentēs mēbeļu zīmols “Nordi”.
Izstādes “Vasara” ietvaros pirmo reizi organizēta īpaša zīmola “Design Latvia” fotosesija, kurā iesaistīties dizaina produkti veido savstarpēji harmoniskas un vienojošas kompozīcijas, kopīgi veidojot Latvijas dizaina identitāti. Fotosesija tapusi pateicoties Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstam (VKKF) un sadarbībai ar fotogrāfiem Ievu Andersoni un Kristapu Unguru, kā arī studiju “Open Architecture Design”.
Izstādes atklāšanas dienā, 11. jūlijā plkst. 12.00, visi interesanti, īpaši mediji, ir aicināti satikties ar izstādes “Vasara” zīmolu pārstāvjiem, lai iepazītu tuvāk Latvijas dizaina produktus un to tapšanas aizkulises.
Izstāde apmeklētājiem būs apskatāma no 2024. gada 11. jūlija līdz 8. septembrim.
Par pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”
Par godu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja trīsdesmit piecu gadu jubilejai tapis projekts “Dizaina procesi tuvplānā”. Sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” visa gada ietvaros tiek veidotas četras pop-up izstādes, nomainot viena otru. Visas īstenotas inovatīvā formātā, integrējot tās Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) 3. stāva pastāvīgajā ekspozīcijā “Dizaina process”, kas iepazīstina ar latviešu dizaina vēsturi kopš 20. gadsimta 60. gadiem. Cikla izstāžu koncepts un vizuālais noformējums top, rodot iedvesmu kādā no četriem gadalaikiem – pavasarī, vasarā, rudenī vai ziemā. Noskaņu veidos sezonai raksturīgā krāsu gamma, izceļot latviešu dizaina tradicionāli ciešo saistību ar organiskām formām, dabisku materiālu un faktūru lietojumu. Katrā izstādē tiks parādīti vairāku pazīstamo uzņēmumu “veiksmes stāsti”, izmantojot rūpīgu paraugu atlasi un audiovizuālus elementus. Īpaši sagatavotie video stāsti atklās ekspozīcijā redzamo zīmolu produktu tapšanas procesu un aizkulises.
Pop-up izstāžu sēriju papildinās izglītības programma, publiskās diskusijas, dizaina hakatons un – pirmoreiz muzeja vēsturē – divu konkursa kārtībā izvēlētu rezidējošo jauno dizaineru speciālie projekti.
Par sadarbību ar biedrību “Dizaina eksporta alianse”
Pop-up izstāžu projekts tapis pateicoties DMDM iniciatīvai un biedrības “Dizaina eksporta alianse” pārstāves Ievas Kalējas radošajai vīzijai, kura arī būs jubilejas sērijas kuratore. Grafisko identitāti ciklam veido Liene Drāzniece. Abas mākslinieces guvušas plašu pieredzi, strādājot un vadot veiksmīgus uzņēmumus: Ieva Kalēja ir zīmolu “Mammalampa” un “DeTales” dibinātāja un dizainere, savukārt Liene Drāzniece ir kosmētikas ražotāja “Madara Cosmetics” līdzdibinātāja un vadošā dizainere.
Šī īpašā DMDM un biedrības “Dizaina eksporta alianse” sadarbība aktualizēs un veicinās izpratni sabiedrībā par dizaina procesu nozīmību katra ikdienas dzīvē. Caur pop-up izstāžu ciklu apmeklētāji gūs lielisku iespēju iepazīt un novērtēt izcilus latviešu dizaina zīmolu stāstus.