Rakan. Japānas okimono figūra
No 2020. gada 11. augusta Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā), izstāžu cikla “Āzijas mākslas stāsti” ietvaros, būs apskatāma viena mākslas priekšmeta izstāde. Japānas okimono figūra “Rakan” sevī slēpj stāstu gan par Budas mācekļiem, gan Japānas un Rietumu pasaules mijiedarbību, gan latviešu mākslinieku interesi par Āzijas mākslu.
Eksponētā figūra radīta 19. gadsimta beigās – 20. gadsimta sākumā, Meidži perioda laikā (1868–1912), kad mainījās politiskais un kultūras stāvoklis Japānā. Imperatoram šajā laikā bija būtiska ne tikai valsts tēla veidošana Rietumos, bet arī tradicionālās amatniecības saglabāšana. Ar okimono un mākslu kopumā centās nostiprināt un formulēt japāņu identitāti gan salas iekšienē, gan arī ārpus tās – Rietumu pasaulē. Tieši okimono meistari bija pirmie, kuri sāka izmēģināt jaunus mākslinieciskos paņēmienus, palīdzot veidot tā saukto „japāņu stilu”, kas orientēts uz rietumnieku gaumi.
Muzeja kolekcijā atrodamas vairākas Japānas okimono figūras, kas attēlo gan japāņu skaistules, gan sadzīviska sižeta darbus, taču izstādē redzamais priekšmets parāda vienu no Budas mācekļiem jeb rakan. Tiek uzskatīts, ka rakan sasnieguši visaugstāko garīgo stadiju budisma mācībā un viņiem piemitušas pārdabiskas spējas un Budas gudrība. Daudzas no priekšmeta detaļām simbolizē kādu no Budas mācības aspektiem.
Šajā laikā Rietumeiropā aizsākās arī t.s. “japānisms” (fr. japonisme), kas raksturoja eiropiešu aizrautību ar Japānas mākslu, tās atdarināšanu un dažādu tās elementu pārņemšanu Rietumu mākslā. Tas, visticamāk, ietekmēja arī to, kāpēc šis priekšmets nonācis muzejā no latviešu mākslinieka Ģederta Eliasa (1887–1975) kolekcijas, jo gleznotājs regulāri apmeklējis lielākos Rietumeiropas muzejus un galerijas, kā arī studējis Briselē un Parīzē. Ģ. Eliasam bija apjomīga dažādu mākslas priekšmetu kolekcija, to starpā arī Japānas, Ķīnas un Indijas darbi, un daļa no tiem 1987. gadā nonāca LNMM kolekcijā.
Izstāžu cikls “Āzijas mākslas stāsti” rosina atklāt un izprast noteiktu mākslas darbu sižetus, tehnikas, funkcijas, kā arī to filosofisko, reliģisko, estētisko un kontekstuālo nozīmi. Āzijas māksla vienmēr ir fascinējusi Rietumu skatītāju ar savu neparastumu, formas un funkcijas dažādību un tikai Āzijas kultūrām raksturīgo estētisko skatījumu. LNMM Āzijas mākslas kolekcijā glabājas vairāki tūkstoši mākslas darbu no tuvākām un tālākām Āzijas zemēm, taču Austrumu galerijā eksponēta tikai daļa no tiem. Cikla ietvaros, eksponējot vienu mākslas darbu vai priekšmetu grupu, atklāsim šos neprastos stāstus, kas bieži paliek nepamanīti.
Projekts tapis, pateicoties Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstam Covid-19 ietekmes mazināšanai realizētās mērķprogrammas “Nākotnes kultūras piedāvājuma veidošana visās kultūras nozarēs” ietvaros.