Latvijas Nacionālā mākslas muzeja attālinātās izglītības programma skolēniem “No-zīmes” tiek papildināta ar jaunām nodarbībām par dizaina nozīmību naudas veidošanas procesā
Programma “No-zīmes” ir izstrādāta ar mērķi radīt inovatīvu, skolēnu auditorijai saistošu un digitālās vides tehnoloģiskajām iespējām īpaši pielāgotu mākslas muzeju izglītības piedāvājumu tiešsaistē. 2021./22. mācību gadā uzāktā programma papildināta ar trim jaunām nodarbībām, kas tapušas kā attālinātās izglītības programma Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā skatāmajai Latvijas Bankas izstādei “Vērtību zīmes”.
Tiešsaistes nodarbībā “No-zīmes: Naudas stāsti” sākumskolas klašu skolēni uzzinās par to, kāds ir naudas un tās dizaina veidošanas stāsts. Nodarbības laikā Latvijas Bankas Finanšu pratības daļas vadītājs Kaspars Kravinskis pastāstīs par naudas dizaina galvenajiem elementiem un simboliem, kā arī to, kā tie mainījušies laika gaitā, māksliniece Ligita Franckeviča caur praktiskiem piemēriem atklās darba procesu, parādot, kā no dizaina un skices var nonākt līdz gatavai monētai un tēlnieks Ivars Drulle pastāstīs par kolekcijas monētas izveidi, atklājot, kas monētas izveidē kalpojis kā iedvesmas avots. Nozaru speciālistu video, kurus papildinās interaktīvi uzdevumi, soli pa solim nodarbības dalībniekiem atklās naudas tapšanas ceļu.
Pamatskolas vecuma bērni tiešsaistes nodarbībā “No-zīmes: Naudas dizains un māksla” noskaidros, cik liela ir dažādu mākslu sintēze un speciālistu iesaiste, lai radītu gala produktu — naudu. Nodarbības laikā grafiskais dizaineris Laimonis Šēnbergs pastāstīs, kas ir monētu dizaina komisija un ar ko tā nodarbojas, arhitekts Mārcis Kalniņš atbildēs uz tādiem jautājumiem kā: "Kas veido monētas dizainu?” un “Kā domāt par ilgtspējību un ekoloģiju naudas izveidē?”, savukārt māksliniece Vija Zariņa pastāstīs par naudas reciklēšanu mākslā un dalīsies savā pieredzē par to, kā mākslā naudu var izmantot kā materiālu. Caur ekspertu sniegtiem video stāstījumiem, interaktīviem uzdevumiem un muzejpedagogu rosinātām savstarpējajām diskusijām skolēni uzzinās, kā radoši izmantot atkārtoti lietojamus materiālus, tādējādi aktualizējot ekoloģijas un reciklēšanas tēmas.
Tiešsaistes nodarbība “No-zīmes: Dizains un pieejamība” vidusskolas klašu skolēniem atklāj tēmas, kas saistītas ar sociāli iekļaujošajiem pakalpojumiem un resursu pārvaldību pakalpojumu dizainā. Nodarbības laikā mākslinieks Artūrs Analts pastāstīs par universālā dizaina principiem, kas sniedz iespēju naudu ērti lietot arī cilvēkiem ar redzes traucējumiem, Latvijas Bankas monētu dizaina komisijas vadītāja vietnieks Edgars Zvirgzdiņš vairāk pastāstīs par dizainu un naudu, savukārt dizaina stratēģe Liene Kupča pavēstīs, kas ir pakalpojumu dizains. Nozaru speciālistu video stāstījumi un uzdevumi ļaus kritiski domāt, argumentēti diskutēt un “iekāpt citu cilvēku kurpēs”, apskatot jautājumus par vides dizaina risinājumiem un pielāgojot risinājumu idejas, balstoties uz dažādu cilvēku vajadzībām.
Minētās nodarbības veidotas tā, lai tās saturiski sasauktos ar projekta “Skola2030" saturu atbilstošajai klašu grupai.
Attālinātās nodarbības veidotas, radot tās kā papildus izglītības programmu Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā apmeklējamajai aktuālajai Latvijas Bankas izstādei "VĒRTĪBU ZĪMES”, kas norisināsies no 2022. gada 9. oktobra līdz 2023. gada 15. janvārim. Nodarbības pilnvērtīgi realizējamas arī bez tiešas sasaistes ar izstādes apmeklējumu un tās tiks iekļautas “No-zīmes” programmā arī pēc izstādes beigām. Trīs jaunās tiešsaistes nodarbības tapušas, pateicoties Latvijas Bankas atbalstam.