No-zīmes:
Dizains un pieejamība
Tiešsaistes nodarbība “No-zīmes: Dizains un pieejamība” vidusskolas klašu skolēniem aktualizē tēmas, kas saistītas ar sociāli iekļaujošajiem pakalpojumiem un resursu pārvaldību pakalpojumu dizainā. Nozaru speciālistu video stāstījumi un uzdevumi, kas liek kritiski domāt, argumentēt savas domas, darboties grupā un “iekāpt citu cilvēku kurpēs”, apskatot jautājumus par vides dizaina risinājumiem, balstoties uz dažādu cilvēku vajadzībām.
Nodarbības ievadā mākslinieks Artūrs Analts stāsta par universālā dizaina principiem, kas sniedz iespēju naudu ērti lietot cilvēkiem arī ar redzes traucējumiem. Lai turpinātu iesākto tēmu, seko uzdevumi, kas mudina darboties grupā, apskatot mūsdienu norēķinu sistēmu, dizaina risinājumus un pieejamību dažādām sabiedrības grupām. Pēc diskusijas daļas seko dizainera, Latvijas Bankas monētu dizaina komisijas vadītaja vietnieka Edgara Zvirgzdiņa video, kas atklāj, ka nauda un tās dizains ir vērtību nesējs jebkurā kultūrā un laikā. Apskatot neseno vēsturi, jauniešiem jāizdara secinājumi, kādas kultūras vērtības nes eiro un lata banknotes, kas tām ir kopīgs, kas atšķirīgs. Noslēgumā pakalpojumu dizaina stratēģe Liene Kupča uzsver izmaiņas finanšu pakalpojumos mūsdienās un to, kā dizains komunicē par drošību un lietotāju pieredzes izpētes svarīgumu.
Nodarbībā apskatītās tēmas sasaucas ar projekta “Skola2030” saturu atbilstošajai klašu grupai.
Kas ir “No-zīmes”?
Projekta “No-zīmes” nodarbības veidotas digitālā mācību platformā “Nearpod”, kas tiešsaistē un bez reģistrācijas būs pieejama visiem nodarbību apmeklētājiem. Programmas saturs radīts, balstoties dažādu vecuma grupu skolēnu aptauju rezultātos, un tādēļ tieši atbild uz bērnus un jauniešus interesējošiem jautājumiem. Nodarbību laikā ar dažādu praktisku uzdevumu risināšanas starpniecību, diskusijām un grupu aktivitātēm skolēni varēs, piemēram, izzināt mākslas darbu ceļu no to radīšanas līdz izstādīšanai muzeja ekspozīcijās, iepazīties ar dizainera darba aspektiem, kā arī pārdomāt jautājumus par to, kas veido mākslas darbu vai kolekciju vērtību.
Programma “No-zīmes” ir izstrādāta ar mērķi radīt inovatīvu, skolēnu auditorijai saistošu un digitālās vides tehnoloģiskajām iespējām īpaši pielāgotu mākslas muzeju izglītības piedāvājumu tiešsaistē. Nodarbībās skolēni varēs attālināti ielūkoties arī tādās muzeja daļās, kas apmeklētājiem ikdienā nav pieejamas – piemēram, krātuvēs. Video formātā notiks tikšanās ar dažādiem mākslas muzeja un kultūras nozares speciālistiem – muzeju vadītājiem, mākslas zinātniekiem, izstāžu kuratoriem un scenogrāfiem, māksliniekiem, arhitektiem, dizaineri, Latvijas Bankas pārstāvjiem un citiem. Projekts “No-zīmes” ticis papildināts, padarot pieejamas kopā 15 tiešsaistes nodarbības četros mākslas muzejos – Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā, Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, kā arī Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā. Katrs muzejs piedāvās attālinātās nodarbības sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas klašu grupām. Nodarbību saturs skolēniem palīdzēs izzināt un iesaistīties mākslas un dizaina tapšanas procesos, kā arī ļaus ieskatīties muzeju darba aizkulisēs.
Papildu informācija
-
Nodarbības tiešsaistē iespējams veidot gan skolēniem pieslēdzoties individuāli (piemēram, no mājām), gan skolēniem strādājot klasē un sadaloties nelielās grupās (līdz pieciem dalībniekiem) pie viena datora un kopīgi skatoties nodarbības video uz projektora. Katram dalībniekam/grupai nepieciešams pieslēgties no datora, kurā izmantojama programma “Zoom”.
- Ja norisi vēlaties apmaksāt ar rēķinu, garantijas vēstules veidlapa (lejuplādējama) līdz norises sākumam jāiesniedz kasē vai jāatsūta elektroniski. Pēc norises muzejs izraksta rēķinu par veiktajiem pakalpojumiem. Rēķins tiek sagatavots tikai elektroniski un tiek nosūtīts uz iestādes oficiālo e-adresi vai, ja tādas nav, uz norādīto e-pasta adresi.
-
Informācija par norēķinu kārtību atrodama šeit. Nodarbība iekļauta projekta “Latvijas skolas soma” programmā.
-
Nodarbībai vēlams pieslēgties aptuveni 5 minūtes pirms nodarbības sākuma. Minimālais dalībnieku skaits – 10; maksimālais dalībnieku skaits grupā – 30.
-
Norisi iespējams pielāgot mazākumtautību pārstāvjiem (pielāgojot valodas sarežģītības līmeni). Nodarbību papildina arī izglītojoša vārdnīca, kas latviešu un angļu valodās (dažām nodarbībām arī krievu valodā) izskaidro skolēniem potenciāli sarežģītākus terminus.
-
Katrai klasei ir iespējams iegūt apliecinājumu par vienu vai vairāku programmas “No-zīmes” nodarbību pabeigšanu.
Nodarbība tapusi sadarbībā ar Latvijas Banku.