Autentiskums muzeju kolekcijās un pasaules kultūru kontekstā. Pieredze, kritika un perspektīvas Autentiskums muzeju kolekcijās un pasaules kultūru kontekstā. Pieredze, kritika un perspektīvas
01.11.2024. 09.30
Muzeju krātuve un SKULPTŪRU MEŽS

Zinātniskie lasījumi:
Autentiskums muzeju kolekcijās un pasaules kultūru kontekstā. Pieredze, kritika un perspektīvas

Atzīmējot Antīkās un renesanses tēlniecības ekspozīcijas “Skulptūru mežs” ceturto pastāvēšanas gadu, 31. oktobrī un 1. novembrī Mākslas Muzejā RĪGAS BIRŽA, tiks uzsākta starptautiska zinātnisko lasījumu sērija par autentiskumu un oriģinalitāti dažādās mākslas nozarēs – “Autentiskums muzeju kolekcijās un pasaules kultūru kontekstā. Pieredze, kritika un perspektīvas”.

Pirmajos zinātniskajos lasījumos – lekciju un sarunu veidā – tiks iztirzātas gan muzeju kolekcijas, atsevišķu priekšmetu grupas no teorijas līdz praksei, kā pamatu apzinot tieši mākslas priekšmetus un kolekcijas, bet ne tikai. Autentiskums un oriģinalitāte ir vieni no būtiskākajiem pamatprincipiem muzeju kolekcijās. Autentisks – tāds, kas saskan ar oriģinālu, tāds, kas pamatojas uz pirmavotu, ir neapšaubāms, neapstrīdams, precīzs, uzticams, īsts, pierādījis savu izcelsmi. Oriģinālam tiek piešķirta sakrāla vērtība, turpretī kopijas vērtētas kā otršķirīgas, jo bieži vien tām nav tiešas saiknes ar konkrētu kultūras mantojumu, tomēr vēl aizvien tās tiek izmantotas muzejos kā materiāls mācību kontekstā un kā ietvars noteikta konteksta radīšanai. Zinātnisko lasījumu mērķis ir izpētīt saiknes starp autentiskumu un dažādām kultūras mantojuma formām. Šo savstarpējo saistību izpēte piedāvā iespēju izzināt mūsu attiecības ar kultūrvēsturisko atmiņu, piederību un identitāti, kas mijiedarbojas ar sociālo, politisko, estētisko un ētisko dimensiju. Zinātniskie lasījumi atspoguļos Antīkās un renesanses tēlniecības nolējumu ekspozīcijas “Skulptūru mežs” sadarbību ar ārvalstu un pašmāju pētniekiem, apzinās autentiskuma tēmas nozīmību un daudzpusību skulptūru nolējumu, laikmetīgās mākslas, grafikas un arhitektūras kontekstos.

PROGRAMMA

Piektdiena, 01.11.2024.

Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA, Doma laukums 6, Rīga
Lasījumi latviešu valodā

Nepieciešama pieteikšanās, aizpildot anketu

9.30–10.00

Reģistrācija

10.00–10.45

Vai tiešām Rembrants? Rembrants fan Reins (Rembrandt van Rijn, 1606–1669) Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Ārzemju grafikas kolekcijā
Dr. Daiga Upeniece
, Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA vadītāja

10.45–11.30

Oriģinalitāte un autentiskums grafikas mākslā
Prof. Guntars Sietiņš
, grafiķis, Latvijas Mākslas akadēmijas Grafikas katedras vadītājs

Oriģinālgrafikas formulējums, saukts arī par Vīnes definīciju, tika pieņemts 3. starptautiskajā plastisko mākslu kongresā Vīnē 1960. gadā, ko sagatavoja Lielbritānijas grafiķu, tēlnieku un gleznotāju asociācija. Taču mūsdienās šī definīcija daļēji ir zaudējusi savu nozīmi, jo iespiedgrafikā ir ienākušas jaunas tehnoloģijas un tehniskie paņēmieni, paplašinot sākotnējo oriģinālgrafikas definīciju.

Lekcijā un prezentācijā uzzināsim, kas ir oriģinālgrafika, kādi noteikumi jāievēro darbu parakstīšanā, kas ir tirāža, kā apliecināt savu darbu autentiskumu un kā tiek noteikta darba vērtība. Pievērsīsimies oriģinālgrafikas definīcijai, tās tirāžai vai ierobežotai tirāžai, iespieddarba parakstīšanai un numurēšanai. Noskaidrosim, kas ir paraugnovilkumi un to apzīmējumi, kā arī, kas ir autentiskuma sertifikāts un ko tas apliecina.

11.30–12.15

Antīko paraugu interpretācijas un renovācijas problēma Rīgas 19. un 20. gadsimtu mijas ēku fasādēs
Dr. Silvija Grosa
, mākslas zinātniece un Latvijas Mākslas akadēmijas profesore

Vēsturiskā arhitektūra un apbūve ikvienas pilsētas audumā veido unikalitāti un kultūrvēsturisko nozīmību. Rīgas vēsturiskais centrs ar labi saglabājušos viduslaiku un vēlāko gadsimtu pilsētas struktūru, 19. gadsimta koka apbūvi un iespaidīgo jūgendstila perioda ēku skaitu kā universāla vērtība kopš 1997. gada ir iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā. Nozīmīgas 19. un 20. gadsimtu mijas celtnes atrodas arī ārpus pilsētas vēsturiskā centra robežām katrā no Rīgas kādreizējām priekšpilsētām. Tomēr galvenā vērtība ir nevis kvantitāte, bet šo ēku fasāžu dekora mākslinieciskā kvalitāte un daudzveidība, arhitektu orientācija uz stilistisko strāvojumu plašu diapazonu. Viens no tiem saistīts ar antīko tēmu un paraugu brīvām interpretācijām, kas veido pietiekami apjomīgu fasāžu dekora daļu. Referātā tiks aplūkoti atsevišķi piemēri.

Jūgendstila arhitektūras un dekoratīvās mākslas mantojums Latvijā līdz pat pagājušā gadsimta 70. gadiem tika vērtēts noliedzoši. Nevērība pret to, tāpat kā padomju okupācijas gadu sadzīves šaurība, Rīgas kādreiz krāšņos namus noveda pie paviršām un brutālām iekštelpu pārbūvēm un interjeru apdares zuduma. Taču sociālā nabadzība un kolektīvās saimniekošanas īpatnības vismaz pasargāja celtnes no nojaukšanas atšķirībā no vairākām Rietumu pasaules pilsētām. Pēc neatkarības atgūšanas un it sevišķi pēdējos gados daudzi Rīgas nami atdzimst. Tomēr šīs renovācijas, kas arvien biežāk skar Rīgas namus, rada bažas par fasādēs izmantoto materiālu atbilstību dekora sākotnējam risinājumam, jo bieži aiz krāsu slāņa perfektā un blīvā pārklājuma zūd tās smalkās nianses, kas šo dekoru padarīja tik īpašu.

Lasījumus atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.

Papildu informācija

  • Uz norisi vēlams ierasties aptuveni 10-15 minūtes pirms tās sākuma, lai nesteidzīgi izmantotu garderobi.
  • Lasījumi angļu valodā ar sinhrono tulkojumu latviešu valodā.
  • Informējam, ka LNMM publiskie pasākumi tiek filmēti un fotografēti, lai regulāri un mērķtiecīgi informētu sabiedrību par muzeja piedāvājumu, darba rezultātiem un aktualitātēm. Skatīt LNMM privātuma politiku.

Mērķauditorija

Jaunieši, pieaugušie, seniori

Pieteikšanās

Nepieciešama iepriekšēja pieteikšanās, elektroniski aizpildot anketu

Norises valoda

Angļu ar sinhrono tulkojumu latviešu valodā

Norises ilgums

4 stundas

Dalības maksa

Bez maksas

Norises vieta

Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA
Konferenču zāle
Doma laukums 6, Rīga