31.10.2024. 09.30
Muzeju krātuve un SKULPTŪRU MEŽS

Zinātniskie lasījumi:
Autentiskums muzeju kolekcijās un pasaules kultūru kontekstā. Pieredze, kritika un perspektīvas

Atzīmējot Antīkās un renesanses tēlniecības ekspozīcijas “Skulptūru mežs” ceturto pastāvēšanas gadu, 31. oktobrī un 1. novembrī Mākslas Muzejā RĪGAS BIRŽA, tiks uzsākta starptautiska zinātnisko lasījumu sērija par autentiskumu un oriģinalitāti dažādās mākslas nozarēs – “Autentiskums muzeju kolekcijās un pasaules kultūru kontekstā. Pieredze, kritika un perspektīvas”.

Pirmajos zinātniskajos lasījumos – lekciju un sarunu veidā – tiks iztirzātas gan muzeju kolekcijas, atsevišķu priekšmetu grupas no teorijas līdz praksei, kā pamatu apzinot tieši mākslas priekšmetus un kolekcijas, bet ne tikai. Autentiskums un oriģinalitāte ir vieni no būtiskākajiem pamatprincipiem muzeju kolekcijās. Autentisks – tāds, kas saskan ar oriģinālu, tāds, kas pamatojas uz pirmavotu, ir neapšaubāms, neapstrīdams, precīzs, uzticams, īsts, pierādījis savu izcelsmi. Oriģinālam tiek piešķirta sakrāla vērtība, turpretī kopijas vērtētas kā otršķirīgas, jo bieži vien tām nav tiešas saiknes ar konkrētu kultūras mantojumu, tomēr vēl aizvien tās tiek izmantotas muzejos kā materiāls mācību kontekstā un kā ietvars noteikta konteksta radīšanai. Zinātnisko lasījumu mērķis ir izpētīt saiknes starp autentiskumu un dažādām kultūras mantojuma formām. Šo savstarpējo saistību izpēte piedāvā iespēju izzināt mūsu attiecības ar kultūrvēsturisko atmiņu, piederību un identitāti, kas mijiedarbojas ar sociālo, politisko, estētisko un ētisko dimensiju. Zinātniskie lasījumi atspoguļos Antīkās un renesanses tēlniecības nolējumu ekspozīcijas “Skulptūru mežs” sadarbību ar ārvalstu un pašmāju pētniekiem, apzinās autentiskuma tēmas nozīmību un daudzpusību skulptūru nolējumu, laikmetīgās mākslas, grafikas un arhitektūras kontekstos.

PROGRAMMA

Ceturtdiena, 31.10.2024.

Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA, Doma laukums 6, Rīga
Lasījumi angļu valodā ar sinhrono tulkojumu latviešu valodā

Nepieciešama pieteikšanās, aizpildot anketu

9.30–10.00

Reģistrācija

10.00–10.15

Ievads, lasījumu atklāšana
Mg. art. Mare Heimrāte-Patačīni, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Ārzemju mākslas departamenta kuratore Muzeju krātuvē

10.15–11.15

“Skats uz vienu izgaismo otru" – antīkās tēlniecības nolējumi un laikmetīgā māksla
Dr. Lorencs Vinklers-Horačeks (Dr. Lorenz Winkler-Horaček), klasiskais arheologs, kurators, profesors un Antīkās nolējumu kolekcijas ekspozīcijas Berlīnes Brīvajā Universitātē vadītājs

Antīko skulptūru nolējumu kolekcijas ekspozīcija Berlīnes Brīvajā Universitātē ir viena no pirmajām vietām, kas antīko tēlniecības darbu nolējumus konfrontēja ar laikmetīgo mākslu. Kopš Berlīnes kolekcijas atvēršanas 1988. gadā līdz ar arheoloģiskajām izstādēm un projektiem ir notikušas vairāk nekā 120 prezentācijas, instalācijas un pasākumi ar mūsdienu mākslinieku un fotogrāfu piedalīšanos. Mērķis vienmēr ir bijis no jauna paskatīties uz antīkajiem skulptūru nolējumiem, jo katras izmaiņas saasina uztveri par to, ko iespējams ieraudzīt.

Šī radošā pieeja antīkajam un laikmetīgajam, kopijai un oriģinālam nekādā ziņā nebija pašsaprotama 20. gadsimtā. No renesanses līdz 19. gadsimta beigām īpaši antīko skulptūru nolējumus uzskatīja par mākslinieku normatīvajiem paraugiem un tie kalpoja kā mākslas akadēmiju neatņemama sastāvdaļa. Tomēr 20. gadsimtā mākslinieki un mākslas vēsturnieki tos dažkārt radikāli noraidīja. Kā novecojuša izglītības ideāla izpausme un kā nedzīvas kopijas tās tika apvainotas un iznicinātas – mākslinieka aura nu bija redzama tikai oriģinālos. Liela daļa no mākslas akadēmijām Eiropā (izteikti – Rietumeiropā) “atbrīvojās” no nolējumu kolekcijām. Tādējādi nolējumi uzņēmās simbolisku mūžīgās vakardienas pārvarēšanas funkciju.

Mūsdienās skulptūru nolējumi ir “atbrīvoti” no ideoloģiski uzlādētām idejām un uzskatiem. Tas ļauj mums redzēt tos tādus, kādi tie ir: svarīgi instrumenti arheoloģijas un mākslas vēstures pētniecībai un izzināšanai, kā arī lieliski līdzekļi laikmetīgās mākslas mijiedarbei ar pagātni. Prezentācijā tiks apzināta mākslinieku un skulptūru nolējumu saskarsmes vēsture un demonstrēti projektu piemēri no Berlīnes Antīkās nolējumu kolekcijas.

11.15–12.00

Autentiskums laikmetīgajā mākslā, vai tas ir iespējams?
Mg. art. Astrīda Rogule, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Laikmetīgās mākslas kolekcijas glabātāja

Laikmetīgo mākslu atšķirībā no modernisma raksturo laikmetā sakņota masīva pāreja uz konceptuālo mākslu, jaunajiem medijiem un starpdisciplinārām pieejām.

Autentiskums mūsdienu māksliniekam nozīmē aktualitāti, tūlītēju reakciju uz notiekošo mūsu strauji mainīgajā pasaulē. Mūsdienu mākslinieks ignorē vai nerūpējas par stingri definētiem un rāmjos iesprostotiem izteiksmes līdzekļiem un medijiem, bet nojauc robežas starp mākslas veidiem un provocē tradicionālos priekšstatus par to, kas var būt māksla. Vēl vairāk – viens mākslas darbs var būt izgatavots no dažādiem materiāliem un saturēt dažādus medijus. Mākslas darba manifests un saturs ir uzsvērts ar visiem iespējamiem mākslinieciskiem vai nemākslinieciskiem līdzekļiem.

Tāpēc muzejam kā institūcijai, kas nodarbojas ar laikmetīgās mākslas kolekcionēšanu, saglabāšanu, interpretāciju un komunikāciju, visas minētās funkcijas ir kļuvušas par izaicinājumu, īpaši, lai katrā no tām nodrošinātu mākslas darba autentiskuma pastāvēšanu. Muzeja speciālistiem ir jāpārskata virkne ar muzeja galvenajām funkcijām saistītu jautājumu, sākot ar mākslas darbu iekļaušanu krājumā, dokumentēšanu, interpretāciju, eksponēšanu un saglabāšanu nākamajām paaudzēm. Ja muzeji ir radījuši teorijas un pielieto teorijās sakņotas prakses tā dēvētajai tradicionālajai vizuālajai mākslai, piemēram, glezniecībai, grafikai, zīmējumam, tēlniecībai u. c., laikmetīgās mākslas speciālisti sastopas ar nepārtrauktiem, nebeidzamiem un neparedzamiem izaicinājumiem.

12.00–12.30

Kafijas pauze

12.30–13.30

Rekonstrukcijas arheoloģiskās dokumentācijas, estētiskās pieredzes un vēsturiskā autentiskuma meklējumu krustpunktā
Dr. Katarīna Manne
(Dr. Katharina Ute Mann), mākslas vēsturniece un māksliniece, skulptūru polihromijas pētniece

Pēdējos gados rekonstrukcijas ir kļuvušas par populāru instrumentu ar ko estētiski pievilcīgi parādīt arheoloģiskos atradumus, atspoguļojot to tā dēvēto vēsturisko autentiskumu. Bet ko nozīmē vēsturiskais autentiskums saistībā ar daudziem neatrisinātiem jautājumiem un secinājumiem, kas balstīti tikai uz atrastajiem artefaktiem? Īpaši spilgti šis jautājums izpaužas antīko skulptūru krāsu rekonstrukcijās, kuru gleznojums gadsimtu gaitā ir zudis saistvielu un pigmentu trausluma dēļ un līdz ar to nereti zudusi arī to estētiskā izteiksme, kā arī identitāte. Kopš antīko skulptūru jaunatklāšanas Renesanses laikā, ir izveidojies (mākslas) vēstures pārpratums, kas ir pretrunā ar krāsu un formas kā vienības sākotnējo estētisko nozīmi, jo gandrīz nav liecību par skulptūru oriģinālo gleznojumu. Lai gan mēs jau ilgu laiku zinām, ka senatne nekad nav pastāvējusi šajā vienkrāsainajā, baltajā versijā, kā mēs to prezentējam muzejos, tas ilustrē mūsu vēsturiskā autentiskuma meklējumu elementāru problēmu. Jo pat tad, ja antīko skatītāju redzētā krāsa un līdz ar to arī gala rezultāts ir pilnībā zudis, vienīgais, ko varam saukt par vēsturiski autentisku, ir akmenī iekaltā forma, ko tā laika skatītāji tā neuztvēra. Kādas ir rekonstrukciju funkcijas mūsdienās un kā rekonstrukcijas kā starpniecības rīku izmantot, neradot jaunus vēsturiskus pārpratumus? Vai un kā mākslīgais intelekts var palīdzēt atrisināt šos jautājumus?

Lasījumus atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.

Papildu informācija

  • Uz norisi vēlams ierasties aptuveni 10-15 minūtes pirms tās sākuma, lai nesteidzīgi izmantotu garderobi.
  • Lasījumi angļu valodā ar sinhrono tulkojumu latviešu valodā.
  • Informējam, ka LNMM publiskie pasākumi tiek filmēti un fotografēti, lai regulāri un mērķtiecīgi informētu sabiedrību par muzeja piedāvājumu, darba rezultātiem un aktualitātēm. Skatīt LNMM privātuma politiku.

Mērķauditorija

Jaunieši, pieaugušie, seniori

Pieteikšanās

Nepieciešama iepriekšēja pieteikšanās, elektroniski aizpildot anketu

Norises valoda

Angļu ar sinhrono tulkojumu latviešu valodā

Norises ilgums

4 stundas

Dalības maksa

Bez maksas

Norises vieta

Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA konferenču zāle
Doma laukums 6, Rīga