Lielbritānijas un citu eiropas zemju ainavas

Populārs motīvs angļu fajansā ir Lielbritānijas, lielākoties Anglijas, ainavas, kuras jau 19. gadsimta otrajā ceturksnī dominēja pār sākotnēji iecienītajiem ķīniešu motīviem. Pievērsties trauku dekolēšanai ar pašmāju ainavām lika gan strauji augošā britu interese par savas zemes vēsturi un skaistākajām vietām, gan tolaik modē nākušie ceļotāju apraksti.

Par to, lai fajansa ražotājiem netrūktu šādu ainavu, rūpējās virkne slavenu ceļotāju, pirmkārt jau Hempšīras garīdznieks Viljams Gilpins (Gilpin, 1724–1804), kas kopš 18. gadsimta 60. gadiem publicēja savu ceļojumu aprakstus ar brāļadēla Viljama Sārija Gilpina (Gilpin, 1762–1843) ilustrācijām. Tieši viņa publikācijas kļuva par sava veida rokasgrāmatu visu britu romantisko (tolaik teica “glezniecisko”) ainavu radītājiem.

Par iedvesmas avotu trauku rotājumiem kalpoja arī izdevuma “The Beauties of England and Wales” 18 sējumi (publicēti 1801.–1815. g.), ilustrēti ar slavenu britu mākslinieku, tai skaitā Viljama Tērnera (Turner, 1775–1851) darbiem. Daudz dekolu aizgūts arī Džona Prestona Nīla (Neale, 1780–1847) izdevumā “Views of the Seats, Mansions, Castles, etc. of Noblemen and Gentlemen in England, Wales, Scotland and Ireland” (1819–1829).

Dekolos īpaši iecienītas bija Anglijas, Skotijas, Velsas un Ziemeļīrijas pilis un pilsdrupas, koku lapotnēs slīgstošas klosteru drupas, majestātiskas katedrāles un Lielbritānijas pilsētu, galvenokārt Londonas, skati. Ievērojami retāk uz traukiem attēlotas modernas sava laika būves, taču atrodami arī tādi dekoli. Viens no tiem ir uzņēmuma Caughley izmantotais dekols “Iron Bridge”, kurā attēlots 1781. gadā uz Severnas (Severn) upes celtais tilts – pirmais tik liela laidiena čuguna arkveida tilts pasaulē. Populāra bija arī dekolu sērija “Chrystal Palace”, kas veltīta 1851. gada Lielajai izstādei Londonas Haidparkā celtajai Kristāla pilij.   

Angļu fajansa rotājumos populāra bija arī tēma, ko paši briti dēvē par Naval vai Marine un kurā apvienotas jūras, Temzas un citu upju ainavas, kā arī Lielbritānijas ostu skati. Visvairāk šādu dekolu tapis uzņēmumā Enoch Wood & Sons, un starp tiem atrodami arī reti skati ar jau tolaik slaveno Braitonas pludmali un Anglijas burāšanas “galvaspilsētu” Kouzu (Cowes) Vaitas salā (Isle of Wight).

Nozīmīgu daļu angļu fajansa rotā arī dekoli ar citu Eiropas zemju ainavām, kuru  skaits palielinājās tieši proporcionāli šajās zemēs augošajam pieprasījumam pēc angļu fajansa. Traukus ar Ženēvas ezera vai Reimsas katedrāles skatiem, protams, varēja iegādāties arī briti, taču labprātāk tos pirka tieši Šveices un Francijas iedzīvotāji. Šī iemesla dēļ traukus ar konkrētas Eiropas valsts ainavām ražoja galvenokārt eksportēšanai uz šo valsti.

Pirmie dekoli ar Romas un Atēnu skatiem uz angļu fajansa lietoti jau 19. gadsimta pirmajās dekādēs, un ar tiem rotātus traukus piemiņai par dabā redzētajām vietām labprāt iegādājās no ceļojuma uz Eiropas civilizācijas šūpuli mājās pārbraukušie briti. Gadsimta otrajā ceturksnī, augot angļu fajansa importam uz citām Eiropas zemēm, uz traukiem jau biežāk parādījās dekoli ar tolaik tūristu mazāk iecienītu zemju ainavām.

Jāatzīst, ka lielā daļā šādu dekolu, apvienotu sērijās “European Scenery”, “European Landscape” u. tml., bija attēlotas nekonkrētas un pat pilnīgi neatpazīstamas vietas. Līdzīgas šajā ziņā bija arī dekolu sērijas ar valstu nosaukumiem (piemēram, “Ancient Greece” vai “Italian Gardens”), kurās tikai retumis atrodams pa kādai skatītājam atpazīstamai ainavai. Tiesa, katrai zemei veltīto dekolu grupā atrodamas arī labi pazīstamas, pat ikoniskas vietas – piemēram, Alhambras pils Spānijā, Drēzdenes panorāma vai Dānijas “Hamleta pils” dekolā “Cronborg Slotsgaard”. Vairāk vietējā kolorīta jaušams, piemēram, Šveicei veltītajos dekolos, kuros attēloti Reinas skati, Alpu ainavas, specifiskās Šveices zemnieku mājas un kolorītie Šveices zemnieki.

Ļoti reti angļu traukus rotā Eiropas Ziemeļvalstu ainavas. Zviedru pieprasījumu pēc šādiem traukiem nosedza pašmāju uzņēmumi Rörstrand un Gustavsberg, bet Norvēģija bija nabadzīga zeme ar vāju pirktspēju, uz kuru koncentrēties īsti nebija vērts.

Angļu rūpnīcās ražoti arī fajansa trauki ar Krievijas impērijas skatiem – galvenokārt  lielāko pilsētu ainavām. Piemērs tam ir uzņēmumā L.G. Ashworth & Bros. lietotais  dekols “Petersburgh”, nezināma ražotāja “Cathedral of the Archangel, Moscow” vai sērija “Sebastopol”, kurā rādītas Krimas kara laikā angļu labi iepazītās Sevastopoles ainavas.