Dekolētā fajansa zīmes

Lai iezīmētu un vienlaikus reklamētu savu produkciju, fajansa traukus, līdzīgi kā porcelānu, marķēja, apakšpusē atstājot ražotāja zīmi (maker’s mark). Zīme varēja būt gan reljefa – pirms žāvēšanas iespiesta vai iegriezta vēl mitrajā fajansa masā – , gan krāsota ar trafaretu, taču visbiežāk tā bija dekolēta – darināta tādā pašā tehnikā kā trauka dekors. Ražotāja zīme parasti bija trauku rotājošā dekola tonī, taču varēja būt arī atšķirīgā krāsā.

Ik pa laikam ražotāja zīme (tās dizains, izmērs, teksts u. tml.) tika mainīta. Visbiežāk tas notika sakarā ar īpašnieku vai ražotnes lokācijas maiņu, taču zīmi varēja mainīt arī estētisku apsvērumu dēļ – lai sekotu aktuālajām modes tendencēm. Tas, ka konkrēta dizaina zīme pastāvēja salīdzinoši īsu laiku, ievērojami atvieglo trauku datēšanu, taču priekšmeta izgatavošanas laiku precizēt palīdz arī citas ražotāja izmantotas papildus zīmes – skaitļi, burti, to kombinācijas vai dažādas piktogrammas.

Līdztekus ražotāja zīmei dekolētā fajansa trauku apakšpusē bieži redzama arī dekola zīme – parasti ornamentāla vai ģeometriskas formas kartuša ar tajā ietvertu dekola nosaukumu. Kopā ar dekola nosaukumu šādā zīmē bieži tika iekļauts arī attiecīgā uzņēmuma nosaukums vai tā abreviatūra.

Bez jau minētajām zīmēm uz traukiem bieži lietotas arī citas masā iespiestas, dekolētas vai ar smalku otiņu rakstītas zīmes (burti, cipari vai to kombinācijas). Skaitļu kombinācija varēja apzīmēt, piemēram, konkrētā trauka formu, taču tā varēja būt arī trauka formētāja, dekolētāja vai piegleznotāja personīgais numurs, kas kalpoja galvenokārt izstrādājumu kvalitātes kontrolei.

No 1842. līdz 1883. gadam uz angļu traukiem lietoja specifisku Britu Patentu valdes apstiprinātu romba formas zīmi, dēvētu par “dimanta zīmi” (diamond mark). Romiešu cipars virs romba norādīja, kādai izstrādājumu grupai priekšmets pieder (konkrēti, skaitli IV lietoja keramikas apzīmēšanai). Burti un skaitļi romba stūros saturēja informāciju par trauka formas un/vai dekola reģistrācijas gadu, mēnesi un dienu, kā arī par konkrētā priekšmeta reģistrācijas pieteikuma kārtas numuru. Šāds marķējuma rombs tika lietots līdz 1883. gadam, taču informācijas izkārtojums tā stūros kopš 1868. gada bija mazliet atšķirīgs. 1884. gadā rombus aizstāja jauna modeļu un dekolu reģistrācijas sistēma – masā iespiests vai dekolēts uzraksts “Rd. No”, kuram sekoja attiecīgais reģistrācijas kārtas skaitlis.

Uz traukiem sastopamas arī mazumtirgotāju zīmes (retailer’s marks), kuras, neatkarīgi no tā, kādā kontinentā un valstī tirgotājs atrastos, uz trauka uzstrādāja jau attiecīgajā britu ražotnē. Šīs zīmes kalpoja galvenokārt konkrētā tirgotāja reklāmai un kalpoja kā norāde, pie kā jāgriežas, lai savā īpašumā iegūtu šādus traukus.

Līdztekus minētajām zīmēm, kā arī jau izsenis uz traukiem lietotajiem uzrakstiem ar konkrētās fajansa masas nosaukumu (piemēram, ironstone vai new china), ar laiku ieviesās arvien jaunas zīmes un uzraksti, kas bieži vien palīdz datēt attiecīgo priekšmetu. 19. gadsimta 30. gados uz fajansa traukiem sāka lietot apzīmējumu “Royal”, 1861. gadā – uzrakstu “Limited” vai tā saīsinājumu “Ltd”, bet 1862. gadā – uzrakstu “Trade Mark”.

19. gadsimta 80. gados uz traukiem parādījās arī Apvienotās karalistes ģerbonis, pēc 1891. gada – ražotājvalsts Anglijas nosaukums “England”, bet 20. gadsimta sākumā – šodien jau ierastais “Made in England”. 20. gadsimtā uz dekolētā fajansa traukiem atrodami arī tādi to kvalitāti un drošību skaidrojoši uzraksti kā “Warranted” (no 19. gadsimta 90. gadiem), “Underglaze” (no 1903. līdz 1945. gadam), “Detergent proof” (no 1944. gada), “Dishwasher proof” (no 1953. gada) u. c.