Angļu dekolētais fajanss ārzemju tirgiem

Angļu dekolētais fajanss jau 19. gadsimta pirmajā ceturksnī tika saražots tik lielos apjomos, ka Lielbritānijas tirgus tam kļuva par šauru. Šī iemesla dēļ, beidzoties Napoleona kariem un atjaunojot tirdzniecību ar kontinentālo Eiropu, Ziemeļameriku un Āziju, angļu fajansa ražotāji strauji apguva jaunus noieta tirgus.

Par lielāko šādas produkcijas patērētāju kļuva Amerikas Savienotās Valstis, un jau 19. gadsimta otrajā ceturksnī virkne britu uzņēmumu strādāja tikai Amerikas tirgum. Ja sākumā uz ASV veda produkciju ar jau angļu aprobētiem dekoliem, tad drīz vien, atsaucoties pircēju pieprasījumam, amerikāņiem tika piedāvāti arī dekoli ar Niagāras ūdenskrituma un Hudzonas upes skatiem, Amerikas pilsētu ainavām, Džordža Vašingtona portretiem un prērijās klīstošu  bizonu bariem. Lai radītu šādus dekolus, uzņēmumi sūtīja māksliniekus uz ASV, kur tie no dabas zīmēja gan populāras ēkas un pieminekļus, gan populārus šī kontinenta dabasskatus.

Tieši ASV tirgum tika izstrādāti arī dekoli specifiskās krāsās – gaiši zaļā, rozā un īpaši tumši zilā (dark blue), kādas eiropiešiem paredzētajā produkcijā tikpat kā neizmantoja. Amerikāņi bija iecienījuši arī ar izplūdušas zilās krāsas (flow blue) dekoliem rotātus traukus, un tādi jau ap 1840. gadu veidoja lielāko daļu uz ASV sūtītās britu fajansa produkcijas. 

Lielu daļu šīs produkcijas izgatavoja pēc tirgotāju (tādu kā Greenfield & Co. J. D.  Ņujorkā, Brower, B & Co. Ņūorleānā, Burley & Tyrrell Čikāgā, Nathan Dohrman & Co. Sanfrancisko, Rushton, John Filadefijā u. c.) pasūtījuma. Šādus traukus jau ražošanas procesā īpaši marķēja, līdzās ražotāju zīmēm uzstrādājot arī importētāju vai mazumtirgotāju zīmes. Nozīmīgs britu fajansa patērētājs bija arī Kanāda, kurai, līdzīgi kā ASV, tika radīts liels skaits tikai šīs valsts patērētājiem paredzētu dekolu.

Plašs angļu fajansa noieta tirgus bija Krievija, kurā šādus traukus sāka ievest jau Katrīnas II valdīšanas laikā. Augstā kvalitāte un relatīvi zemā cena šai produkcijai Krievijā garantēja milzīgu noietu, un jau 19. gadsimta pirmajā trešdaļā angļu dekolētie trauki greznoja vai katra krievu muižnieka un turīgāka tirgotāja mājokli.

Sākotnēji Krievijā ieveda traukus ar Anglijā populāriem dekoliem, taču drīz vien arī te populārākas kļuva vietējās tēmas. Par senāko Krievijas tirgum radīto dekoru uzskata uzņēmumā Wedgwood ap 1780. gadu radīto dekolu “View of the Thunder Stone during Its Transportation in the Presence of Catherine the Second on the 20th Day of January 1770”, kurā attēlota Pētera I pieminekļa pamatnes pārvietošana. Krievijas tirgum tika radīti dekoli gan ar Maskavas un Pēterburgas skatiem, gan krievu tautas mākslā noskatītiem motīviem, bet pēc uzvaras pār Napoleonu – arī dekolu cikls pēc tēlnieka Fjodora Tolstoja (1783–1873) 1812.–1815. gada karam veltīto alegorisko ciļņu motīviem.

19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā britu dekolēto fajansu importēja arī kāds tolaik Krievijas impērijas sastāvā ietilpstošās Latvijas uzņēmums – Rīgas tirdzniecības nams Jacksch & Co. 1841. gadā dibinātais uzņēmums 1879. gadā Vecrīgā izveidoja pats savu fajansa un porcelāna dekorēšanas darbnīcu, kurā no ārzemēm (galvenokārt Vācijas) ievestus traukus papildināja ar rotājumiem virsglazūras tehnikā. Papildinot zemglazūras dekolus ar zeltījumu, darbnīcā “uzlaboja” arī angļu fajansa traukus, kurus pēc tam pārdeva jau kā ievērojami ekskluzīvāku preci.

19. gadsimtā angļu dekolēto fajansu eksportēja arī uz tādām valstīm kā Indija (importētājs Abdol Gani Haji Sakoor & Co Bombejā), Filipīnas (Oliveira & Co), Jaunzēlande (Hill & Teasdel), Jamaika (Delgado & Cavalho), Čīle (Acacio Hermanos) un daudzām citām. Gadsimta beigās tas bija kļuvis par vienu no pazīstamākajiem produktiem pasaulē, ienesot tā ražotājiem miljonos mārciņu mērāmu peļņu.