Izstādes anotācija vieglajā valodā
Izstādē “Zili baltās pasaules valdzinājums”
var apskatīt traukus dekolēšanas tehnikā.
Dekolēšanas tehnika nozīmē gatavu attēlu
uzlīmēšanu uz trauka.
Trauku apdedzina lielā karstumā.
Pēc apdedzināšanas attēls paliek uz trauka.
Šādus attēlus uz traukiem sauc par dekoliem.
Lielbritānijā traukus ar dekoliem sāka ražot
18. gadsimta beigās.
Tos varēja ražot ātri un lēti.
Tāpēc pagājušajā gadsimtā Lielbritānijā
strauji attīstījās trauku ražošana.
Dažādos Lielbritānijas uzņēmumos izmantoja
gandrīz 20 tūkstošus dažādu dekolu.
Trauki ar šiem zīmējumiem bija ļoti skaisti.
Uz traukiem attēloja:
- senās Romas, Grieķijas un Ķīnas dzīves ainas,
- romantiskas ainas,
- augus, putnus, dzīvniekus,
- ģeometriskus rotājumus.
Skaistos traukus sūtīja no Lielbritānijas
arī uz citiem kontinentiem.
Atvestie trauki iedvesmoja citas valstis.
Arī Latvijā sāka ražot līdzīgus traukus.
Tas palīdzēja attīstīt vietējo keramiku.
Izstādē redzamie trauki izgatavoti no
īpaša māla veida fajansa.
Visi izstādes darbi ir veidoti dekolēšanas tehnikā.
Liela daļa izstādes darbu ir no Daiņa Bruģa un
Agritas Tipānes privātās kolekcijas.
Pārējie izstādes darbi ir no Latvijas muzejiem un
Latvijas Nacionālās bibliotēkas.
2021.–2022. gadā Cēsu Vēstures un mākslas muzejs
izveidoja pirmo izstādi par dekolēto fajansu un izstādes
darbu sarakstu.
Šis izstādes darbu saraksts ir vienīgais pētījums Latvijā
par dekolēto fajansu no Lielbritānijas.
Izstādi atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.
Izstādes veidotāji un iekārtotāji ir
Ina Līne un Dainis Bruģis.
Izstādes projekta vadītāja ir Zane Lūse.