Izstādes teksti vieglajā valodā
“Suzani. Vienas izšuvējas stāsts”
Izšūšana ir sens mākslas veids Centrālāzijas valstī Uzbekistānā.
Senos laikos sievietes līdz savām kāzām vienmēr izšuva.
Ar izšuvumiem bieži rotāja istabas.
Pie sienas liekamus izšuvumus sauc par suzani.
Šis nosaukums nāk no vārda “suzan”.
Persiešu valodā tas nozīmē adatu.
Suzani izšuj ar zīda diegiem uz kokvilnas vai zīda auduma.
Uzbekistānā ir vairāki izšūšanas stili.
Tie atšķiras viens no otra ar rakstiem un izšuvuma veidu.
Vienu no stiliem sauc par Taškentas izšūšanas skolu.
Šis stils radās Uzbekistānas galvaspilsētā Taškentā.
Taškentā izšuva sienas rotājumus, ko sauca par paljaku.
Paljaks ir ļoti dārgs un sarežģīts izšuvums.
Tāpēc tagad paljaku vairs neizšuj.
Madina Kasimbajeva ir māksliniece no Uzbekistānas.
Madina Kasimbajeva jau daudzus gadus cenšas atjaunot Taškentas izšūšanas skolas senās prasmes.
Viņa savos darbos apvieno tamborējumu un izšuvumu.
Izstādi “Suzani. Vienas izšuvējas stāsts” Madina Kasimbajeva veidoja kopā ar mākslas pētnieci Binafšu Nodiru.
Abas sievietes ar šo izstādi grib pievērst cilvēku uzmanību Taškentas izšūšanas skolai.
Izstādē var redzēt, kā veido suzani izšuvumu.
Izstādē var apskatīt darba zīmējumu un jau pabeigtu izšuvumu.
Madinas Kasimbajevas izšuvums attēlo kosmosu.
Izšuvuma centrā ir Saule.
Apkārt Saulei ir planētas.
Izšuvums ir 8 metrus garš.
Madina Kasimbajeva izšuva to ilgāk nekā 3 gadus. Madinai Kasimbajevai palīdzēja 15 mācekles.
Visas sievietes kopā izšuva lielāko izšuvumu Uzbekistānā.
Latvija ir pirmā valsts, uz kurieni atveda Uzbekistānā izšūto suzani. Izstādes veidošanā palīdzēja Uzbekistānas Republikas vēstniecība Latvijā.
Izstādes autores ir Binafša Nodira un Madina Kasimbajeva.
Izstādes organizatores ir Binafša Nodira un Kristīne Milere.