Ojāra Pētersona lielformāta grafikas restaurācija
Ojāra Pētersona lielformāta grafika pēc restaurācijas apskatāma ekspozīcijā “Mūra nojaukšana. Latvijas māksla 1985–1991”, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā, 2. stāva kreisā spārna zālēs.
Kataloga ziņas: Ojārs Pētersons “Nepārtrauktā izvēle”, 1986
Papīrs, sietspiede, 204,5 x 155, 1 cm, ALT – 1682
Grafikas restauratore-meistare Una Kastanovska
Foto: A. Altenbergs, J. Puķītis, I. Rozefelde, U. Kastanovska
Objekta tehniskais stāvoklis pirms restaurācijas
Darbs Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā nonāca 2020. gadā ļoti sliktā stāvoklī. Papīrs ļoti stipri noputējis un netīrs, daļa no netīrumiem ir dziļi ieēdušies papīra struktūrā. Darbam izmantots vatmaņa tipa papīrs. Attēla malās dažādas izcelsmes traipi – tauku, krāsas un javas masai līdzīgi netīrumi. Īpaši cietusi darba apakšējā daļa – papīrs stipri noputējis, daudzviet pielipuši dažāda lieluma, iespējams javas pilieni. Malās un attēla vidusdaļā vairāki figurāli plīsumi, lielākie no tiem – 14 cm un 11 cm, gar malām vairāki sīki plīsumi. Papīra zudums apakšējās malas labajā pusē – 26 x 14 cm.
Darbs ilgu laiku glabājies salocītā veidā, kā rezultātā izveidojušies asi, horizontāli locījumi, vietām pat lūzumi. Darbam izteikta vispārēja deformācija asu locījumu un burzījumu veidā. Līdz restaurācijas sākumam grafika glabāta uztīta uz ruļļa.
Restaurācijas process
Darbs pakāpeniski iztaisnots, atputekļots. Veikta lapas sausā tīrīšana, noņemti virsmas netīrumi. Atsevišķiem traipiem veikta ķīmiskā apstrāde.
Darbs vairākas reizes tika skalots ūdens vannā. Lai arī sākotnēji, dēļ lielā formāta, bija plānots darbu līmēt sausā veidā vairākos piegājienos, tika pieņemts lēmums bojāto vietu nostiprināšanu, zudumu un plīsumu līmēšanu veikt vienā piegājienā, uzreiz pēc ūdens vannas, kamēr darbs vēl ir mitrs.
Pēc mitrās apstrādes līmēšanai tika izmantota kviešu miltu līme, japāņu papīra Sekishu Medium, zuduma vietas pieaudzētas ar vatmaņa tipa papīru. Darbs ilgstoši presēts vadmalās zem sloga.
Strādājot ar lielformāta darbiem, vienmēr ir sarežģīts jautājums par šo objektu glabāšanu un eksponēšanu. Rūpīgi izvērtējot visus faktus, tika pieņemts lēmums, eksponēt grafiku ierāmētā veidā zem stikla.
Izsaku pateicību Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Restaurācijas departamenta vadītājai Margaritai Karpei un rokrakstu, dokumentu, grāmatu un citu papīra izstrādājumu restauratorei – vecmeistarei Ievai Špakai par iespēju izmantot LNVM restaurācijas darbnīcu un sniegto praktisko palīdzību. Izsaku pateicību savai kolēģei LNMM grafikas restauratorei – meistarei Ingai Rozefeldei par sniegto atbalstu šī darba restaurācijā.