No 2022. gada 20. augusta līdz 4. decembrim Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Rīgā) piedāvā izstādi “Neiespējamais grupas portrets. Direktora izvēle”.
“Neiespējamais grupas portrets” ir stāsts par kolekcijas vērtībām un kuratora personīgo attieksmi. Izstādes pamatā ir Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA vadītājas Daigas Upenieces darbs pie grāmatas “Direktora izvēle”, kuru uzrakstīt aicinājusi Londonas izdevniecība “Scala Arts & Heritage Publishers”. Grāmatā iecerēts mākslas darbu pētniecības materiālus pasniegt tā, lai tajos būtu saglabāts individuālais viedoklis, emocijas un sajūtas, kas nosaka konkrēto atlasi. Kamēr grāmatas izdošana ir procesā, 30 kolekcijas priekšmeti tiek parādīti ekspozīcijā, veidojot šķietami neiespējamu kopumu, kuru vieno “Direktora izvēles” redzējums.
Izstādē iekļauta Rietumeiropas māksla laika periodā no 16. gadsimta līdz 20. gadsimta sākumam, ietverot Nīderlandi, Beļģiju, Franciju, Vāciju, Austriju, Itāliju, Somiju, Norvēģiju, atsevišķos piemēros ieskicējot Eiropas kultūras saikni ar Indiju un Dienvidaustrumāziju. Savukārt saistība ar Baltijas reģionu atklājas kolekciju vēsturē.
Stāsti ir veidoti par tādām labi zināmām gleznām, kā Pītera Ārtsena (Pieter Aertsen, ap 1508–1575) “Golgāta” (1545–1546), Daniela Sēhersa (Daniël Seghers, 1590–1661) un Lukasa fan Īdena (Lucas van Uden, 1596–1672) “Ainava ziedu vijā”, Bartolomeusa Sprangera (Bartholomeus Spranger, 1546–1611) “Ādams un Ieva”, Antonija fan Deika (Anthony van Dyck, 1599–1641) “Orānijas-Nasavas prinča Vilhelma II portrets” (1628–1632), Kloda Monē (Claude Monet, 1840–1926) “Ziemas ainava. Sandvika” (1895), skulptūrām: Luidži Bjenemē (Luigi Bienaimé, 1795–1878) “Bakhante” (1847), Gaetano Rosi (Gaetano Rossi, 1829–?) “Smejošais zēns” un vairākiem dekoratīvi lietišķās mākslas priekšmetiem, piemēram, Sevras Nacionālās manufaktūras 20. gadsimta 20–30. gadu porcelānu.
Grāmatas “Direktora izvēle” tapšanā jau ir piedalījušies Mauritshuis (Hāga), Gugenheima (Bilbao), Gemäldegalerie (Berlīne), Polijas Nacionālā muzeja (Varšava), Frika kolekcijas (Ņujorka), Āzijas civilizācijas muzeja (Singapūra), Valesa kolekcijas (Londona), Gruzijas Nacionālā muzeja (Tbilisi), Dekoratīvās mākslas muzeja (Prāga) un vēl daudzu citu muzeju direktori. Dažas no šīm grāmatām iepriekš tika pārveidotas par izstādēm un video stāstījumiem.
Tāpat apmeklētāji aicināti apskatīt atjaunoto pastāvīgo Eiropas mākslas ekspozīciju, kura papildināta ar ilgāku laiku neredzētām gleznām no muzeja krājuma, kā arī sameklēt Bjenemē skulptūru “Bakhante”, kas ir iekļauta šīs izstādes koncepcijā.
Projekta kuratore pateicas Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA kolektīvam par ideju pārvērst grāmatas tekstu par izstādi, atbalstu un apjomīgo ieguldīto darbu, kas paveikts, lai šo ieceri realizētu.
Izstādes veidošana saskaņota ar “Scala Arts & Heritage Publishers Ltd”.
Izstādes kuratore:
Daiga Upeniece, Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA vadītāja / LNMM
T: (+371) 67 228 776,
E:
Izstādes scenogrāfijas krāsu risinājums:
Aleksejs Naumovs (Алексей Наумов), gleznotājs
Projekta menedžments un izstādes tekstu redakcija:
Vita Birzaka, izstāžu kuratore / Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA / LNMM
T: (+371) 67 357 535,
E:
Reinis Joņins, Saimnieciskā departamenta vadītājs / LNMM
Grafiskais dizains:
Kristīne Jansone
Tulkojums angļu valodā:
Jānis Frišvalds
Izstādes uzbūve:
SIA “Anselat”, Rūdolfs Cunskis, Aivars Priedītis
Izstādes sagatavošanā piedalās:
Ksenija Rudzīte, Baiba Uburģe, Alma Ziemele, Ilana Pārstrauta, Inga Malta, Natālija Kurganova, Līga Matsone, Ilze Negribe, Una Kastanovska, Arvils Vilkaušs, Anete Brakša, Anna Emsiņa, Vita Ozoliņa, Arta Pipcāne, Ginta Saukāne