Preses relīzes

Mediju pastaiga Gunāra Bindes personālizstādē “BINDE 100–10”

Norises laiks 19.09.2024.
Publicēts 11.09.2024.

Ceturtdien, 2024. gada 19. septembrī, plkst. 11.00 Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) aicina žurnālistus uz mediju pastaigu leģendārā latviešu fotogrāfa Gunāra Bindes līdz šim vērienīgākajā personālizstādē “BINDE 100–10”, kas rīkota par godu meistara 90. jubilejai.

2024. gada 19. septembris
plkst. 11.00

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenā ēka /
2. stāva labais spārns
Jaņa Rozentāla laukums 1, Rīga

Iepriekšējas reģistrācijas anketa: līdz 18.09.2024. plkst. 17.00
Dalībnieku reģistrācija uz vietas: plkst. 10.30–11.00

Gunārs Binde (1933) ir viens no atpazīstamākajiem fotomākslas lielmeistariem Baltijā, kurš 20. gadsimta 2. pusē ar savām melnbaltajām fotogrāfijām guva starptautisku ievērību un atzinību ārvalstu fotosalonos. Izstāde un grāmata “BINDE 100–10” ir 67 gadus ilgās karjeras laikā svarīgāko apskatīto tēmu apkopojums, kas atklās būtiskus notikumus, stāstus un cilvēkus, ar kuriem mijās Gunāra Bindes mākslinieciskie ceļi.

Izstāde norisināsies ciklā “Paaudze” no š.g. 21. septembra līdz 2025. gada 19. janvārim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) galvenās ēkas 2. stāva labā spārna zālēs. Pavadošo pasākumu programmas ietvaros būs iespēja apmeklēt Gunāra Bindes lekciju ciklu “BINDES KODS 100–10” (11.10., 08.11. un 13.12.), kurā pats autors stāstīs par sava fotogrāfiskās valodas rokraksta izveidošanos, mākslas tēla nozīmi fotogrāfijā un radošās darbības laikā aplūkotajām tēmām.

Mediju pastaigā piedalīsies:

  • Anna Binde, grāmatas “BINDE 100–10” sastādītāja un izstādes kuratore – runās par projekta idejas dzimšanu, attīstību un tapšanas aizkulisēm;
  • Aleksejs Muraško, grāmatas “BINDE 100–10” dizaina autors un sastādītājs – komentēs izdevuma dizaina izstrādi;
  • Dr. art. Elita Ansone, LNMM Kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas ARSENĀLS (20. gs. 2. puse – 21. gs.) vadītāja, izstāžu cikla “Paaudze” kuratore, grāmatas “BINDE 100–10” esejas “Hepeningu epizodes Gunāra Bindes mākslā” autore – runās par izstādes un mākslinieka nozīmi LNMM kontekstā;
  • Elīza Elizabete Ramza, grāmatas “BINDE 100–10” sastādītāja un izstādes kuratore – aplūkos projekta koncepciju un izvēlētās tēmas;
  • Artūrs Analts, izstādes “BINDE 100–10” scenogrāfijas un grafiskās identitātes autors – skaidros izstādes iekārtojuma ieceri;
  • Gunārs Binde, fotomākslinieks – dalīsies ar saviem iespaidiem par grāmatas un izstādes tapšanu.

Pēc ievadvārdiem klātesošie tiks aicināti doties ekskursijā pa izstādi kopā ar fotogrāfu Gunāru Bindi un viņa radošo komandu. Pastaigas laikā žurnālisti varēs uzdot jautājumus, fotografēt un filmēt. Noslēgumā būs iespēja individuāli intervēt projekta īstenošanā iesaistītās personas.

Lai vienotos par interviju norisi citā dienā, lūgums sazināties ar Elīzu Ramzu pa e-pastu .

Par izstādi

Gunārs Binde (1933) savas 67 gadus ilgās fotokarjeras laikā guvis gan vietēju, gan starptautisku atzinību, par darbiem izpelnoties desmitiem godalgu ārvalstu fotomākslas salonos. Izstāde “BINDE 100–10” atspoguļo mākslinieka ceļu uz un cauri šiem panākumiem, veidojot metaforisku dienasgrāmatu par nozīmīgākajiem notikumiem, tēmām un cilvēkiem. Ekspozīcijas vizuālo piedzīvojumu caurvij Bindes personiskās refleksijas par redzamo kā tekstuālā, tā audiālā formātā.

Atskatoties uz mākslinieka pirmsākumiem, svarīgu lomu spēlējis tēva lēmums pieteikt Gunāru Priekuļu lauksaimniecības tehnikumā, lai mācītos elektrotehniķa arodu. Tas pavēra fotomākslinieka ceļu mūža garai mīlestībai pret gaismu, kas sākumā viņu aizveda uz teātri. Tieši tur Binde kā gaismotājs apguva gaismas mākslu, kā pats min topošajā grāmatā, kļūstot par “gaismas meistaru”. Teātris saveda Gunāru Bindi kopā ar inscenējumu fotogrāfijas radīšanas biedru, mākslinieku un scenogrāfu Arnoldu Plaudi, bet gandrīz 30 gadus vēlāk – ar mūzu un sievu Tatjanu, ar ko kopā apmānīja gravitāti sērijā “Lidojums” (1992).

Teātrī Binde izkopa smalko gaismēnu principu rokrakstu, kļūstot atpazīstams galvenokārt ar savām melnbaltajām fotogrāfijām, no kurām īpašu ievērību guvušas akta žanra fotogrāfijas. Neatkarīgi no žanra, krāsas vai tēmas Bindem fotogrāfiju par mākslu padara mākslas tēla radīšana. Autors uzsver: “Attēlā ne vienmēr ir tēls. Tēls ir tas, kas tevi ietekmē, padara dullu, tu reibsti, pārdzīvo. Tas ir vispārinājums, kas attiecas uz kaut ko būtisku, to nevar konkretizēt.”

Sākot ar 20. gadsimta 60. gadu beigām, Baltijas fotogrāfiem bija raksturīgi stilistiski spēlēties ar poētiski romantisku atmosfēru, veidojot simboliskus tēlus, pārnestu nozīmju un iekšējās emociju pasaules analoģijas. Tās Binde pētījis pašportretu sērijās. Savstarpējo attiecību problemātika daudzpusīgi atspoguļota plašajā, bet, kā autors uzsver, vēl nepabeigtajā ciklā “Vīrietis un Sieviete”. Savukārt slavenajā Eduarda Smiļģa portretā (1965) mākslinieks centās panākt veca cilvēka mūža nogales traģiskumu.

Pagājušā gadsimta fotoattēlu viens no būtiskākajiem tapšanas momentiem risinājās fotolaboratorijā – izstādē bagātīgi pārstāvētas sarežģītu eksperimentu ceļā veidotas kompozīcijas, atklājot dažādas unikālas tehnikas, kā arī analogās fotogrāfijas attīstīšanas procesā radītos brīnumus un nejaušības.

Izstādē “BINDE 100–10” nekad neredzētais mijas ar sen aizmirsto; estētisko pieredzi paspilgtina pārdomāta scenogrāfija un speciāli komponēts muzikālais pavadījums, kas ataino mākslinieka nebeidzamo radošumu un sniedz skatītājam iespēju tajā uz mirkli pakavēties.

Līdz ar izstādi klajā nāk līdz šim apjomīgākā Gunāra Bindes foto grāmata, kas satur meistara daiļrades galveno tēmu apkopojumu un izceļ notikumus, stāstus un cilvēkus, ar kuriem mijās viņa mākslinieciskie ceļi.

Par mākslinieku

Gunārs Binde, latviešu fotomākslas klasiķis, dzimis 1933. gada 27. decembrī Alūksnes novadā, Bejā. 1957. gadā ieguvis tehniķa-elektriķa specialitāti Valsts Priekuļu lauksaimniecības tehnikumā. 1957. gadā pašmācības ceļā sācis apgūt fotografēšanu, bet jau 1959. gadā Alūksnes novadpētniecības un mākslas muzejā notika pirmā personālizstāde. 1964. gadā kļuvis par fotokluba “Rīga” biedru. No 1959. līdz 1963. gadam strādājis par gaismotāju Valmieras teātrī un Latvijas PSR Valsts Jaunatnes teātrī Rīgā. Strādājis arī par pasniedzēju Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā no 1964. līdz 1975. gadam.

1965. gadā par Eduarda Smiļģa fotoportretu Gunāram Bindem piešķīra zelta medaļu 29. Starptautiskajā fotomākslas fotosalonā (XXIX Salón Internacional de Arte Fotográfico) Buenosairesā, Argentīnā. 1967. gadā par fotogrāfiju “Akts” mākslinieks apbalvots ar Grand Prix Prinča Alberta I 25. starptautiskajā salonā (XXVe salon international Albert 1er) Šarlruā, Beļģijā. Šie darbi, kā arī 1964. gada “Siena”, kopā dažādās valstīs izpelnījušies 32 apbalvojumus. Daudzas citas autora fotogrāfijas ārzemēs ieguvušas vairāk nekā 25 apbalvojumus.

Kopš 1959. gada Gunārs Binde piedalījies vairāk nekā 200 personālās un grupu izstādēs Latvijā un ārpus tās, gūstot ievērojamu starptautisku atzinību. 2009. gadā par izcilu radošā mūža devumu Latvijas fotomākslā un Latvijas vārda popularizēšanu pasaulē saņēmis visaugstāko Latvijas valsts apbalvojumu – Triju Zvaigžņu ordeni. 2023. gadā pēc Latvijas Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča iniciatīvas saņēmis Cildinājuma rakstu par ilggadēju ieguldījumu Latvijas valsts labā.

Teksts: Elīza Elizabete Ramza

Par izstāžu ciklu “Paaudze”

Ikviena paaudze pieder kādam laikmetam. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) izstāžu cikls “Paaudze” aizsākās 2016. gadā, fokusējoties uz 20. gadsimta otrās puses mākslu. Cikla programma tiek realizēta LNMM galvenās ēkas 4. stāva izstāžu zālēs un no 2021. gada arī 2. stāva labā spārna ekspozīciju telpās. Notikušas izstādes tādām ievērojamām Latvijas mākslas personībām kā Boriss Bērziņš, Felicita Pauļuka, Daina Riņķe, Henrijs Klēbahs, Līvija Endzelīna, Hilda Vīka, Gunārs Krollis, Džemma Skulme, Romualds Geikins, Daina Dagnija, Jānis Pauļuks, Māra Kažociņa, Inta Celmiņa, Auseklis Baušķenieks, Gunārs Cīlītis, Jānis Aivars Karlovs, Biruta Baumane, Lea Dāvidova-Medene, Imants Vecozols, Rūsiņš Rozīte, Biruta Delle, Aija Jurjāne, Rolands Kaņeps, Gunārs Binde. Sagatavošanā ir izstādes Līgai Purmalei, Mārai Vaičunas, Aijai Ozoliņai.

Teksts: Elita Ansone

Izstādi atbalsta:
Valsts kultūrkapitāla fonds
SIA “Gaismas Akadēmija”
YARD Baltics
Groglass

Izstādes kuratores:
Anna Binde
Elīza Elizabete Ramza

Izstādes scenogrāfija un grafiskā identitāte:
Artūrs Analts

Izstādes audiālais pavadonis:
Gunārs Binde

Izstādi pavadošā skaņdarba autori:
Toms Poišs
Rūdolfs Dankfelds
Toms Rudzinskis

Izstāžu cikla “Paaudze” kuratore:
Dr. art. Elita Ansone
Kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas ARSENĀLS vadītāja (20. gs. 2. puse – 21. gs.) /
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
T: (+371) 67 357 521
E:

Grāmata “BINDE 100–10”:
Sastādītāji: Anna Binde, Aleksejs Muraško, Elīza Ramza
Priekšvārda autore: Anna Binde
Eseju autores: Elita Ansone, Alise Tīfentāle
Intervija ar Gunāru Bindi: Santa Hirša
Tulkotāji: Lauris Veips, Anna Zaslavska
Literārā redaktore latviešu valodā: Guna Kalniņa
Literārā redaktore angļu valodā: Terēze Svilane
Grāmatas dizainers: Aleksejs Muraško
Fotogrāfiju digitalizācija un apstrāde: Anna Binde, Aleksejs Muraško, Emīls Oļeiņiks
Izdevējs: Gunāra Bindes fonds


Saistītās izstādes

Mākslinieka melnbalts pašportrets. Mākslinieka melnbalts pašportrets.
21.09.2024. - 19.01.2025.
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
Izstāde ciklā “Paaudze”