Pasniegtas 7. Rīgas Starptautiskās tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāles QUO VADIS? balvas
7. Rīgas Starptautiskās tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāles QUO VADIS? atklāšanas vakarā 15. jūnijā tika apbalvoti starptautiskas žūrijas izvēlētie laureāti.
Galveno balvu ieguva Loreta Švaikauskiene (Loreta Švaikauskienė, Lietuva) par iespaidīgo darbu “Dzelzs priekškars” (2022, skatāms Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA), kas veidots kā robeža starp kara agresiju un civilizēto pasauli. Otrā vieta piešķirta Kerstinai Lindstremai (Kerstin Lindström, Zviedrija) par darbu “Lai spēks ir ar mums” (2022, skatāms Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā), ko autore raksturojusi kā lūgšanu par to, lai turpinās cilvēku cīņa par dzīvās dabas saglabāšanu. Mākslinieks Jonatans E. Jurkovskis (Jonatan E. Jurkowski, Polija) ieguva trešo balvu par darbu “Mandorla uz debesīm” (2022, skatāms Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā) – veltījums mākslinieka tuviniekiem, kas zaudēja dzīvību Covid-19 pandēmijas laikā. Visi trīs laureāti saņēma mākslinieka Andra Silapētera veidotās sudraba godalgas.
Starptautiska žūrija no 237 pieteikumiem izvēlējās 79 māksliniekus no 30 valstīm, kas piedalās triennāles galvenajā izstādē Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) un Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (MMRB). Žūrijas sastāvā strādāja publiciste, “Textile Forum Blog” autore, ETN dibinātāja, eksprezidente un ģenerālsekretāre Beatrise Sterka (Beatrijs Sterk, Vācija), tekstilmākslinieks, Stšemiņska Mākslas akadēmijas Lodzā profesors Vlodzimežs Cigans (Włodzimierz Cygan, Polija), Bergenas Universitātes Laikmetīgās mākslas, mūzikas un dizaina departamenta Tekstilmākslas nodaļas profesors Tims Parijs-Viljamss (Tim Parry-Williams, Norvēģija), LNMM / Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja, Latvijas Mākslas akadēmijas lektore Inese Baranovska (Latvija), LNMM / Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA vadītājas vietniece Vita Birzaka (Latvija), DMDM krājuma darba vadītāja Velta Raudzepa (Latvija).
Savukārt Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) simpātiju balvas piešķirtas triennāles dalībniekiem Čenai Čun Tai (Chen Chun Tai, Taivāna) par darbu “Pazudis” (2022, skatāms MMRB), lietuviešu mākslinieku grupai “Rokdarbi” (sadarbībā ar ukraiņu dzejnieci Halinu Kruku) par darbu “Dzejoli izšujot” (2022, skatāms MMRB), Ilzei Godlevskis (Latvija / Kanāda / Itālija), kura triennālei izveidojusi mākslas darbu “Venēra” (2022, skatāms DMDM) un Josi Anaijai (Yosi Anaya, Meksika), kas izstādē piedalās ar darbu “Tērps priesterienei (Šamanes apmetnis)” (2021, skatāms DMDM).
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja žūrijā darbojās LNMM direktores vietniece krājuma darbā Iveta Derkusova, Kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas ARSENĀLS vadītāja (20. gs. 2. puse – 21. gs.) Dr. art. Elita Ansone, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja izstāžu kurators, mākslas kritiķis Vilnis Vējš. Žūrija uzsvēra, ka vēlas izcelt mākslas darbus, kuros atspoguļotas spēcīgas idejas un pārliecinošas koncepcijas.
7. Rīgas Starptautiskā tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāle ir ievērojams kultūras notikums, kas klātienē pulcē dalībniekus ne tikai no Latvijas un citām Eiropas valstīm, bet arī Kanādas, ASV, Japānas, Brazīlijas, Kostarikas, Dienvidāfrikas, Taivānas u.c. Atsaucoties triennāles vadmotīvam QUO VADIS? (Kurp ejam?), autori savos darbos risina sarunas gan par mākslas un nozares evolūciju mūsdienās, gan globālām ģeopolitiskām un sociālām problēmām, kā arī pievēršas refleksijai par sevi konkrētajā laikā un telpā. Mākslinieki akcentējuši šodienas aktualitātes – nežēlīgo karu Ukrainā, pandēmiju un tās sekas, klimata pārmaiņas pasaulē – un citus sabiedrībai jūtīgus un sāpīgus jautājumus.
Triennāles galvenā izstāde skatāma divās norises vietās – Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā un Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA – līdz 17. septembrim.