Izstādes teksti digitāli

“Tikai neraudi! Feministiskie skatījumi Latvijas mākslā: 1965–2023”

Pasaules muzejos un izstāžu zālēs pēdējā desmitgadē daudz vairāk nekā jebkad agrāk tiek pievērsta uzmanība sievietēm māksliniecēm. ldeja par sieviešu neesamību iepriekšējo gadsimtu mākslas vēsturē un nepieciešamība pārvērtēt jau uzrakstīto un kanonizēto mākslas vēsturi izskanēja 1972. gadā amerikāņu mākslas kritiķes Lindas Nohlinas rakstā “Kāpēc nav bijis izcilu mākslinieču?”. Feminisms uzdrošinājās uzsākt kritiskas attiecības ar mūsdienu mākslas pasauli un mākslas vēsturi, kas bija radījusi “vīriešu — ģēniju” mākslas kultu.

Lūkojoties uz Latvijas Nacionālā mākslas muzeja vēsturi nu jau gandrīz 12O gadu garumā un muzejā notikušo sieviešu mākslinieču personālizstāžu proporciju pret vīriešu mākslinieku personālizstādēm, iezīmējas attiecība 2o% pret 8o%. Tomēr dažādos vēsturiskos posmos tā atšķiras. Vismazāk sieviešu personālizstāžu notikušas no 1918. līdz 1940. gadam — tikai trīs jeb 5.7% no kopējā personālizstāžu skaita. Pārsteidzoši, ka laikā no 1945. līdz 1990. gadam tikai 8,2% mākslinieču personālizstāžu sasniedza muzeja izstāžu zāles. Māksliniekiem tās bija 256, bet māksliniecēm - 21. Tātad priekšstats, ka Latvijas mākslā sievietēm, īpaši padomju periodā, bijušas līdzvērtīgas iespējas kā vīriešiem, ir kļūdains. Šāds priekšstats ir padomju propagandas iespaids, kas sludināja, ka dzimumu vienlīdzība de facto jau pastāv.

Šodien kuratori un kuratores visā pasaulē pastiprināti pievērš uzmanību sieviešu mākslai. Pēc kustības #MeToo uzliesmojuma 2017. gadā, feministisks aktīvisms ieguva jaunu spēku, radot feminisma ceturto vilni, kas pievērsās ne tikai milzīgo apmēru seksuālās vardarbības problēmai, bet no jauna rosināja sieviešu politisko, ekonomisko un sociālo aktivitāti. Feminisms — šis ietekmīgais politiskais un intelektuālais spēks — 20. un 21. gadsimtā saplūst ar citām aktuālām sociālpolitiskām parādībām. Kopš feminisma otrā viļņa 20. gadsimta 60. gados, feminisma joma sazarojusies un ietver sevī filozofijas, etnoloģijas, semiotikas, sociālās antropoloģijas, kultūras socioloģijas, mākslas vēstures un citu nozaru atziņas. Tomēr Latvijā ilgstošā nošķirtība no Rietumu intelektuālās domas joprojām bremzē feminisma izpratni.

lzstādes nosaukums “Tikai neraudi!” ietver aizliegumu paust emocijas un līdz ar to arī viedokli. Tas atgādina un ironizē par padomju okupācijas periodā kultivēto varonīgās padomju sievietes tēlu, kura nekurnot tiek galā ar visām dzīves grūtībām. Stiprās sievietes stigma un aplamais padomju sieviešu lepnums par spēju dzīvot smagos apstākļos, ir bremzējis kritisku attieksmi pret dzīves problēmām un sociālā aktīvisma garu, un šis psiholoģiskais mantojums ir jūtams arī vēl šodien.

Šodien lielākā daļa Rietumu pasaules sieviešu jau dzīvo ar liberālā feminisma poIitiskās cīņas rezultātā nostiprinātajām tiesībām. Latvijas mākslā, īpaši pēdējās desmitgadēs, rodas darbi, kuri kritiski interpretē stereotipus par sievietes lomu sabiedrībā. Savukārt Latvijas 20. gadsimta mākslā drīzāk jārunā par sava veida latentu feminismu vai “feminismu bez feministēm”, kad, pievēršoties sieviešu dzīves attēlojumam, mākslinieces to nekonceptualizēja kā sociāli apspriežamu sieviešu dzīves problemātiku. lzstādē izmantotais dzimtes diskurss iekļaujas sociāla aktīvisma straumē, tas tiecas kliedēt sabiedrības aizspriedumus, izdzirdot vārdu “feminisms”.

lzstādes kuratore Dr. art. Elita Ansone

Izstādes sadaļa “Sieviešu ģenealoģija”

Virdžīnija Vulfa esejā “Sava istaba” par rakstniecēm rakstīja: “(..) sieviete rakstīdama, raugās pagātnē caur savām senmātēm”. Sieviešu ģenealoģija – mātes-meitas-vecāsmātes līnija – sakņojas psihiskās struktūrās, kas veidojas jau zīdaiņa vecumā. Sieviešu ģenealoģijas interpretācijas tikušas attīstītas psihoanalīzes, kultūras socioloģijas, antropoloģijas un lingvistiskos pētījumos. Lai cik dažādi tie nebūtu, visus vieno motīvs: mātes un meitas attiecības ir sarežģītas. Iesakņojušies ģimenes paradumi, pieķeršanās un atkarība meitām liek atkārtot no mātēm pārņemtos sieviešu un vīriešu, kā arī citu attiecību modeļus. Notiek bērnībā izveidotās pieredzes nepārtraukta atkārtošanās.

Līga Purmale
Flashback II 
2012 
Zuzānu kolekcija

No mazās fotogrāfijas, kas 20. gadsimta sākumā sūtīta no Pēterburgas, noraugās mākslinieces vecāmāte. Virdžīnija Vulfa esejā “Sava istaba” rakstīja, ka sieviete raugās pagātnē caur savām senmātēm. Līga Purmale arī pati sevi šajā darbā portretē no vairāk nekā trīsdesmit gadu attāluma, atmiņu uzplaiksnījumā izmantojot hiperreālistiski popārtisko stilu, kas raksturo viņas 70. gadu sākuma darbus.

Maija Kurševa 
Mātes Līnija I–VI 
2014 
LNMM

Maija Kurševa cenšas izsekot mātes līnijas sešām paaudzēm, sākot ar savu portretu un turpinot ar mātes, vecāsmātes un vecvecmātes tēliem. Mātes līnijas senāko senču portretiskās iezīmes ir zudušas, vienu seju aizsedz biezs matu pinums, bet pašai senākajai pirmmātei iezīmēti spocīgi tukši acu dobumi un galvu apņem etnogrāfiskas rotas. Divos senākajos tēlos redzams sirreāls arhetipiskums, kaut kas nedefinējams, kolektīvās bezapziņas laukā eksistējošs. Atbildes uz savas dzīves jautājumiem sievietes meklē pagātnes psiholoģiskajās struktūrās, kas veidojušās patriarhālās sabiedrības noteikumos.

Diāna Tamane 
Ģimenes portrets 
Iesākts 2013 
Video, 21:32 min 
Autores īpašums

Diāna Tamane videodarbā “Ģimenes portrets” filmē ģimenes sievietes – sevi, māti, vecomāti un vecvecmāti. Darbs iesākts 2013. Gadā un turpinās joprojām. Kad visas satiekas, māksliniece sasēdina savas ģenealoģiskās sences rindā uz dīvāna, apsēžas līdzās arī pati un filmē ilgstošu, nekustīgu būšanu līdzās. Viņas sēž klusējot. Vai tā ir dzīves pieņemšana, problēmu noklusēšana, emociju apvaldīšana, vai arī absolūta savstarpēja sapratne, kurai vārdi nav nepieciešami? Varbūt tas ir visu šo elementu sajaukums?

Rasa Šulca
Neviens neko neteica 
2015
Zuzānu kolekcija

Rasa Šulca mākslā sistemātiski pievēršas sievietes psiholoģiskajiem stāvokļiem. Gleznā “Neviens neko neteica” izcelta bezvārdu komunikācija. Māksliniece saka: “Kopābūšana runā pati par sevi. Sievietes ir kādas neredzamas intīmas un personiskas saiknes saistītas. Nedefinējamas, bet spēcīgas, kas strāvo caur paaudzēm, caur atmiņām, domām, pieskārieniem. Saites, kuras veido sieviešu attiecību siltums un trauslums, netveramu emociju nospriegojums. Saites, nevis statiskas, nopulētas un nogludinātas, bet joprojām tapšanas procesā, provocējot impulsu visu laiku meklēt tālāk. Tālāk, jo ir kaut kas, kas vēl jāatrod.”

Katrīna Neiburga 
Lietu atmiņa 2012
Skaņa: Andris Indāns
LNMM

Māksliniece pievēršas dzimtas sievietēm, izmanto ģimenes video arhīvu un priekšmetus, ļauj skatītājam ieklausīties privātās sarunās. Trīs paaudžu sieviešu dzīve, ieradumi, attieksme pret pasauli un sevi risinās mājas vidē, radot intimitātes un klātbūtnes sajūtu. Ģimenes sievietes – māksliniece pati, viņas mamma rakstniece Andra Neiburga un ome Astrīda Neiburga – ikdienas un kopīgajos rituālos, sarunājoties un gatavojot ēst, smēķējot un pat veicot kāju pedikīru atklāj sava veida sieviešu māsības tuvību un savstarpēju sapratni. Šodien mākslinieces māte un vecāmāte jau mirušas, bet lietas, kas palikušas, un balsis, kas ieskaņotas, joprojām atgādina par viņām.

Izstādes sadaļa “Sieviešu darbi”

Patriarhālās sabiedrības tradicionālajā pienākumu sadalījumā par “sieviešu darbiem” pieņemts uzskatīt ar mājas dzīvi saistītos uzkopšanas, tīrīšanas, gatavošanas un bērnu aprūpes darbus. Sabiedrībā tie tiek vērtēti kā mazāk prestiži. Arī algotajos darbos sievietes nereti uzņemas zemāk novērtētos pienākumus – sociālo, medmāsu, skolotāju, humanitāro profesiju un citus darbus. Feminisms pievērš uzmanību, ka sieviešu nevienlīdzīgā pozīcija darba tirgū rada ekonomisku nevienlīdzību. Ja Rietumu sievietes vēlējās izkļūt no mājsaimnieces sprosta, tad padomju Latvijas sievietei “bija tā laime” strādāt divus pilnas slodzes darbus – valsts darbā un mājās. Komunisms audzināja sievieti – varoni. Šī propaganda ieēdās sabiedrības apziņā, izveidojot primitīvu priekšstatu par līdztiesību.

Sandra Krastiņa 
Veltījums 
1986 
LNMM

Vika Eksta 
No sērijas “Dievs. Daba. Darbs” 
2013–2015 
Fotogrāfiju sērija 
LNMM

Vika Eksta fotogrāfiju sērijā “Dievs. Daba. Darbs” kā modeli izmanto pati sevi un iejūtas pamestas lauku mājas saimnieces dzīvē un lauku darbos – nes ūdens spaiņus, auklē bērnu, lāpa un revidē drēbes, dara citus ikdienišķus un smagus darbus. Inscenētajos skatos valda klaustrofobiska izolācijas sajūta. Divvientulību – sieviete un māja –raksturo monotons darbs, nav kontaktu ar citiem cilvēkiem un pasauli. Sēriju inspirēja mākslinieces bērnības atmiņās nogulsnējušies pieaugušo komentāri par situāciju Latvijas laukos – izmiršanu, pamestām mājām un sieviešu smago dzīvi. Eksistenciālās tēmas – novecošana, dzimums un sociālo lomu stereotipi – vairākkārtīgi bijušas Ekstas performanču, video darbu un fotogrāfiju fokusā. Sērijā kopumā ir deviņpadsmit fotogrāfijas, kas veidotas analogajā tehnikā.

Krista Dzudzilo 
Skaidrība 
2015 
Video, 3:11 min
LNMM

Inta Ruka 
Matrjona Vasiļjeva no sērijas “Mani lauku ļaudis” 
1986 
LNMM

Es strādāju par slaucēju Reču fermā netālu no mājām. Fermā simtu divdesmit govis, man bija jārūpējas par trīsdesmit. Cēlos četros, gāju uz fermu, slaucu. Jau sešos govis dzina ganos. Vakarā slaucu vēlreiz. Ziemā darba bija vairāk. Vajadzēja vēl salikt sienu, saknes, miltus govīm. Zootehniķi pārbaudīja, kā lopi tiek kopti.

Tagad es jau pensijā.

Inta Ruka 
Tekla Buliņa. No sērijas “Mani lauku ļaudis”
 
1984 
LNMM

Ir labi dzīvot laukos. Paskaties, kā pa pilsētu iet. Cik huligānu! Tie jaunie tak negrib strādāt kā mēs savā laikā. Dažās ziemās sniegs mežā bija tik dziļš, ka zirgi negāja. Sakrāvām vezumā baļķus. Un vilkām paši.

Inta Ruka 
Ligita Zalcmane. No sērijas “Zem tām pašām debesīm”
 
2018 
Autores īpašums

Es strādāju kūdras purvā. Šogad pirmo gadu. Darbs sākas 8:00. Un līdz 16:30. Ar mašīnu tiek izrakta kūdra tādos palielos klučos. Salikta 200-230 metru garās vagās. Kūdras kluči jāpārkrauj, lai tie labāk žūtu. Pārkraujam divas reizes. Pirmo reizi pārkraujot, kluči smagi. Otro reizi jau apžuvuši un ir vieglāk.

Sarmīte Kviesīte 
Pareizticīgā 
1972 
LNMM

Sarmīte Kviesīte 
Pipara kundze atpakaļ no izsūtījuma Sibīrijā
 
1968 
Autores īpašums

Sarmīte Kviesīte 
Emma Binde un Māra Binde
 
1973 
Autores īpašums

Evelīna Deičmane 
Zupas ēdāja 
2007 
Video, 28:05 min 
Skaņa: Jasmine Guffond 
Autores īpašums

“Sieviete, stāvot uz galvas, ēd zupu. Sarežģītā situācija, kurā viņa ir nonākusi, prasa lielu piepūli un spēku, lai paveiktu vienkārši, ikdienišķu darbību. Sievietes un vīrieša pasaules uztvere atšķiras, bet vieno tas, ka tiesības uz pilnvērtīgu dzīvi ir abiem. Neēdis uz galvas nenostāvēs ne viens, ne otrs.” Evelīna Deičmane

Izstādes sadaļa “Mātišķība”

Mātišķība ir kontrapunkts sieviešu tiesību, līdztiesības un diskriminācijas jautājumos. Lielākā daļa sieviešu kļūst par mātēm, un feminisma diskurss mātes stāvoklim pievēršas analītiski. Mākslā mātišķības pieredze parādās kā ķermeniska realitāte, kas ietver bērna iznēsāšanas, dzemdību, bērnu aprūpes un psiholoģisko attiecību sarežģītību. Mātes piedzīvo ne tikai mīlestību pret saviem bērniem, bet saskaras arī ar emocionāliem afektiem, kas rodas jau no bērna ieņemšanas brīža – nedrošību nezināmas pieredzes priekšā, rūpēm, atbildību, dusmām, izmisumu un dažkārt arī depresiju.

Zenta Dzividzinska 
Zemeņu lauks I  
1971  
LNMM

Ieva Epnere
Mammas 
2011–2012 
Autores īpašums

Lilija Dinere 
Pie loga (Es un Roberts) 
1979 
LNMM

Ieva Iltnere 
Marija, tev būs bērns!  
2022 
LNMM

Rasa Jansone 
Labā roka V. No sērijas “Labā roka” 
2019 
LNMM

Laima Eglīte 
Pie loga 
1981 
LNMM

Zenta Dzividzinska 
Laime. Māksliniece Laima Eglīte 
1968 
LNMM

Daila Rotbaha 
Laimes režīms 
1983 
Digitalizēta 16 mm filma, 8:00 min 
Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīva kolekcija

Filma stāsta par režīmu slimnīcas Dzemdību nodaļā vienas dienas laikā no plkst. 6.00 līdz 24.00. Dokumentālais amatierkino skatījums fiksējis apstākļus dzemdību nodaļā 80. Gados. Mātišķību filmā ieraugām prozaiskā padomju laika realitātē. Bērnu barošana notiek pēc stingra laika grafika, starp barošanu un sāpīgi piebriedušo krūšu slaukšanu ir atpūtas brīži, maltīšu pauzes un avīžu lasīšana, kur varam pamanīt arī padomju stagnācijas laika valstsvīru ģīmetnes – Leonīdu Brežņevu un Juriju Andropovu.

Biruta Delle 
Pašporterts ar bērnu 
1970 
LNMM

Biruta Delle atceras, ka septiņdesmito gadu sākumā Latvijas PSR Mākslinieku savienība gleznu aizdevusi uz Maskavu, lai iekļautu kādā lielākā vissavienības izstādē. Tomēr darbs netika izstādīts, jo bijis par drūmu. “Man te ir kažoks mugurā. Mums dzīvoklis bija pilnīgi bez ērtībām un bija ļoti auksts. Bet jāglezno ir. Bērns uz rokas, un es gleznoju.” – atceras gleznotāja.

Aija Zariņa 
Sieviete un bērns 
1985 
Zuzānu kolekcija

Aijas Zariņas agrīnā perioda darbs “Sieviete un bērns” ir mākslinieces pašportrets ar tikko dzimušo meitu. Šajā darbā mātišķības attēlojums redzams bez stereotipiskas idealizācijas. Jaunās māmiņas kailā figūra ar mazo zīdaiņa vīstoklīti rokās nostājusies skatītāja priekšā, viņas acis ir ieplestas bailēs un neziņā, izceltas grūtniecības izmainītās ķermeņa formas, dzemdību stresa pilnos apstākļus atgādina sejas maska, bet sievietes, kurām bērni dzimuši padomju laikā, var atcerēties arī citus nehumānus noteikumus un neērtības slimnīcās.

Daina Dagnija 
Kliedziens 
1986 
LNMM

Izstādes sadaļa “Reproduktīvās tiesības un ķermenis” 

Feminisms ietver reproduktīvās brīvības jautājumu. Apvienoto Nāciju Organizācijas Iedzīvotāju fonds (The United Nations Population Fund-UNFPA) ķermeņa autonomiju uzskata par dzimumu līdztiesības pamatu un cilvēka pamattiesībām. Tiesības uz reproduktīvo izvēli ļauj sievietēm pašām izlemt sev vēlamo ģimenes plānošanas metodi, tostarp tiesības izlemt – iznēsāt vai pārtraukt grūtniecību. Ne vienmēr visas sievietes vēlas vai var kļūt par mātēm. Šīs izvēles ir cieši saistītas ar fizisko, psihisko un sociālo labklājību.

Skuja Braden 
(Ingūna Skuja un Melisa Breidena) 
Tirgot ūdeni upes malā 
2022 
Topošā Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcija

Fantasmagoriskais porcelāna panno, kas bija daļa no instalācijas Venēcijas mākslas biennālē 2022. Gadā, veidots kā mākslinieču gulta, kuru pārklāj visaptveroša ūdens matērija. Ūdens izmantots kā simbols, kas vieno visas dzīvās būtnes un ir sākotne dzīvībai. Radīta krāšņa mitoloģiska aina, kurā lidinās divas sievietes – mākslinieces pašas. Kopā ar viņām levitē mīļotais suns, ābele, eksotiskas zivis, medūzas, čūska, gliemežvāki, ūdensrozes, Budas figūras, miroņgalvas. Sirreālais skats turpina plesties ārpus panno robežām, sīkdaļu objektiem pārņemot arī telpu. Šajā sadzīves, filozofisko uzskatu, garīgu interešu (mākslinieces atsaucas uz budisma idejām par esības mainīgajām izpausmēm), fantāzijas un humora sajaukumā, kas veidots, izmantojot kiča stilistiku, ir vieta arī divu sieviešu intīmajai dzīvei un erotiskām detaļām, kas tiek manifestēta, konfrontējoties ar homofobiskas sabiedrības aizspriedumiem Latvijā.

Maija Tabaka 
Ārste Braķe un medmāsa Laima
1974 
LNMM

Helēna Heinrihsone 
Rēta 
1987 
Latvijas Mākslinieku savienības muzeja kolekcija

Mētra Saberova 
Uztūnē mammu / ratiņus 
2015 
Video 1:15 min
Autores īpašums

Iedvesmojoties no filmu sižetu, mūzikas videoklipu un reklāmu klišejām, kurās jaunas, pievilcīgas modeles mazgā automašīnas, šajā ironiskajā performancē māksliniece aktualizē jautājumus par skaistuma industrijas konstruētajām normām. Māksliniece kariķē jaunās māmiņas seksīguma standartos bāzēto uzvedību līdz''as mātes ikdienišķajiem pienākumiem.

Mētra Saberova 
Vai šī nav sieviete? 
2015 / 2023 
Autores īpašums

Mētra Saberova mākslā izmanto savu ķermeni un ķermeniskās pieredzes kā publisku platformu, lai runātu par kultūras, politiskajiem un sociālajiem jautājumiem, kas skar sievietes. Divdesmit četru gadu vecumā māksliniece veica olvadu nosiešanas operāciju Taizemē. 2016. gadā Polijā veica himēna atjaunošanas operāciju. 2018. gadā – pilnu krūšu tetovējumu. Diskusijai par brīvām izvēlēm attiecībā uz indivīda ķermeni viņa apropriējusi beļģu sirreālista Renē Magrita darbu “Attēlu nodevība” (1929), kurā attēlota pīpe, bet zem tās rakstīts Ceci n’est pas une pipe (Šī nav pīpe). Magrits norāda, ka lietu reprezentācija nav tas pats, kas pati lieta. Saberova savu ķermeni pielīdzina Magrita pīpei, un turpina attīstīt paradoksālo jautājumu – vai viņas veiktās izvēles sabiedrības acīs viņu pārvērš par kaut ko citu nekā sievieti?

Elīna Brasliņa 
Kailais ierocis: Deviņi vingrinājumi feminisma diskursā 
2016 
Autores īpašums

Sievietes ķermenis un kailums kopš antīkās kultūras laikiem tiek uzlūkots un konstruēts kā objekts vīrieša acīm. Māksliniece apskata feminisma “obligāto literatūru”, kurā notikuši centieni atdot sievietei iespēju pašai apzināties un izvēlēties savas sajūtas un vajadzības attiecībā pret savu ķermeni.

Anda Magone 
Dvīnes 
2006–2022 
Autores īpašums

“Šis dubultportretu cikls ir projekts, kas vēl turpinās. Tas top kopā ar manu Berlīnē dzīvojošo draudzeni Lando Jansons. Ikreiz, kad satiekamies, mēs nofotografējamies kailas. Jau vairāk nekā desmit gadus. Sākotnējā ideja bija redzēt, kā mūsu āda noveco.” Sešpadsmit gadu garumā sērija izvērtusies divu atšķirīgu ķermenisko pieredžu stāstā. Anda pārdzīvojusi krūts vēzi, bet draudzene kļuvusi par nebināru personu: “Mēs nomainījām vārdus vai uzvārdus, mēs šķīrāmies un precējāmies, mums dzima bērni; viena no mums pārvācās uz lielpilsētu, otra uz laukiem; šajā laikā mēs gan iemīlējāmies, gan piedzīvojām nāves bailes. Mēs saņēmām hormonterapiju – brīvprātīgi vai ārstēšanās nolūkos. Tika eksperimentēts ar dzimuma identitāti un uzvarēts krūts vēzis.”

Izstādes sadaļa “Konstruētās sievišķības”

Feminisms kritiski uzlūko plaši izplatītos stereotipus par to, kādai jābūt “īstai sievietei”. Protesti pret “Miss Pasaule” konkursu Atlantiksitijā 1968. gadā izraisīja feminisma otrā viļņa eksploziju. Tā bija sacelšanās pret sekli definēto sievietes vērtību, kas atkarīga tikai no fiziskās pievilcības vīrietim, kā arī pret izteikumiem, ka sievietes spēks nav viņas intelekts vai ekonomiskais ieguldījums, bet gan skaistums. Sievietes tērē daudz laika un enerģijas, lai atbilstu sabiedrības stereotipiem un skaistuma ideāliem, kas tiek kultivēti žurnālos, reklāmās, kalendāros, Holivudas filmās un mūzikas industrijā. Sievišķības standarti tiek konstruēti ar ķermeņa reprezentācijas veidiem, kustībām, balsi, apģērbu, emociju paušanas paņēmieniem. Feminisms kritizē šādu toksisko sievišķīgumu

Aija Zariņa 
Viņš un viņa 
1986 
LNMM

Aijas Zariņas diptihs “Viņš un viņa” ir kā piktogramma binārai sabiedrībai. Sievietes un vīrieša figūras gleznotas katra uz atsevišķas plaknes, spēcīgām kontūrām, melnbaltā kontrastā. Zariņa šajā darbā demonstrē spriedzi un konkurenci. Abas figūras ir līdzvērtīgas. 20. gadsimts devis iespēju sievieti kļūt daudz neatkarīgākai un pastāvīgākai, un justies līdzvērtīgās varas pozīcijās, kas dzimumu lomu stereotipu dēļ gadsimtiem nav bijušas vienlīdzīgas.

Vika Eksta 
Тучи как люди / Mākoņi kā cilvēki 
2019
Video, 8:01 min 
Autores īpašums

Inscenētās video performances centrā ir fiktīvs tēls - blondā Naša -, kura uzņem 90. Gadu otrās puses Krievijas puišu popgrupas Ivanushki International dziesmas Тучи как люди mūzikas videoklipu. Māksliniece aktualizē jautājumus par dažādiem skaistuma un mūzikas industrijas standartiem, un mūzikas videoklipu tendenci seksualizēt sievietes, kas var radīt traumatisku pieredzi un absurdu izpratni par skaistumu un seksualitāti. Nataša ir atspoguļota kā stereotipiska “feminisma nesabojāta” Austrumeiropas sieviete blokmāju rajonā. 

Kristiāna Dimitere 
Ēģiptes Madonna 
2009 
LNMM

Kristiānas Dimiteres darbos sieviešu tēli nereti ir ilgu un skumju pārņemti. “Ēģiptes Madonna” ir viena no viņas nedaudz groteski atainotajām, stereotipiski sievišķīgajām ķermeņa formām apveltītajām vientuļajām būtnēm, kas dzīvi pavada vīrieša gaidīšanā kā īstās laimes apsolījumā. Binārā modeļa standarts kā galvenais pilnvērtīgas dzīves garants saēd neskaitāmu sieviešu dzīves, liekot justies slikti par neatbilstību pareizajam modelim.

Olga Šilova 
Sapņu kalendārs  
Lelles  
2010 
Autores īpašums 

Daina Dagnija 
Miss Amerika 1922 
1969 
LNMM

Gleznā redzamas pirmā ASV skaistumkonkursa Miss America 1922 dalībnieces. Dagnija darbu uzgleznoja feminisma otrā viļņa iespaidā. 1968. gadā Ņujorkas radikālo sieviešu grupa – cilvēktiesību, jauno kreiso un pretkara kustības aktīvistes – nolēma sarīkot protestu pret Miss America konkursiem. Demonstrācijas saskaņojuma vēstulē Robina Morgane Atlatiksitijas mēram rakstīja: “Demonstrācijas mērķis ir protestēt pret Miss America konkursu, kas demonstrē sieviešu tēlu, kuru daudzas amerikāņu sievietes uzskata par neveiksmīgu: uzsverot ķermeni, nevis prātu, jaunību nevis briedumu, komerciju nevis cilvēcīgumu”. Plakāti un saukļi “No Miss America” (Miss Amerikai – nē), “Freedom Trash Can” (Brīvības atkritumu urna),  kurā tika izmesti “sieviešu spīdzināšanas instrumenti” – skaistumkopšanas lietas, krūšturi un augstpapēžu kurpes, žurnāli Cosmopolitan un Playboy, un performance ar aitas kronēšanu – pievērsa mediju un sabiedrības uzmanību. Protesta demonstrācijai feminisma kustības otrajā vilnī bija eksplozīvs efekts.

Katrīna Neiburga 
Satiksme 
2009 
Video, 18:25 min 
LNMM

Videodarbā māksliniece iejūtas taksistes lomā un izaicina stereotipus. Viņu interesē cilvēkstāsti, un sarunu pasažieriem virza antropoloģiska ziņkāre. Komunikācijā atklājas nepieciešamība noturēt profesionālu distanci, lai atvairītu intīmus piedāvājumus. Paralēli pasažieru izpētei, Neiburga intervē sievietes, kuras ikdienā strādā par taksistēm. Redzams, ka 21. gadsimta sākumā Latvijā tradicionāli dzimumiem iedalītās lomas vai profesijas nav striktas, taču vienlaikus sarunās arvien ieskanas bažas par fiziska vai ētiska rakstura apdraudējumu sievietei-taksistei.

Frančeska Kirke
Danaja 
2009 
Privātkolekcija

Sarmīte Māliņa
Valoda 
1996 
Topošā Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcija

Darbs “Valoda” ir mēģinājums pētīt un saprast “sieviešu valodu”, kas tiek izteikta caur spilgtām ārējām izpausmēm un krāsām. Māksliniece vērš kritiku ne tikai pret konstruēto sievišķību, kas nosaka kā sievietei jāizskatās, jāuzvedas un jājūtas, bet arī sieviešu dalību šo normu realizācijā. Valoda ir daļa no triptiha, simboliski attēlojot pusmūžu sievietes dzīvē ar lūpu krāsām un spoguli.

Kristiāna Dimitere 
Ziema  
1997  
LNMM 

Monika Pormale 
Miss pasaules 
2009 
Topošā Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcija

Izstādes sadaļa “Ekofeminisms” 

Ekofeminisms ir feminisma kustības atzars, kas sāka veidoties 20. gadsimta 70. gados. Tā veidošanos ietekmēja tolaik aktīvā ekoloģiskā kustība. Ekofeminismā īpaši akcentētas attiecības starp dabu, sievietēm un kapitālistisko ekonomiku, saskatot paralēles starp cilvēces dominējošajām attiecībām pār dabu un patriarhālās sabiedrības dominēšanu pār sievietēm. Tika atzīts, ka vides problēmas rada pie varas esošā uz peļņas gūšanu orientētā vīriešu sabiedrība, kas nespēj noteikt citas – humānas un dabu saudzējošas – globālās prioritātes. Virziens iestājas par vidi aizsargājošu, holistisku pasaules izpratni, tas meklē garīgu apskaidrību, sintezējot feminismu un rūpes par apkārtējo vidi. Šodien pastāv vairāki ekofeminisma atzari un centieni to analizēt politisko teoriju vēstures kontekstā, vides aizsardzības un dabā balstītu reliģiju izpētē.

Helēna Heinrihsone 
Liesmojošā 
2021 
Galerijas XO kolekcija un autores īpašums

Sabīne Vernere
No sērijas “Medūza, Sirēnas un Lotosa ēdāju sala” 
2022 
Autores īpašums

Jau septiņdesmitajos gados parādījās jautājums: “Vai ir kaut kas, kas definē feminisma estētiku?” Amerikāņu feminisma mākslinieces Džūdija Čikago un Mirijama Šapiro atzīmēja, ka sieviešu mākslā parādās tēli, kuru krokainās aprises veido vagīnām līdzīgas formas. Viņas to nsoauca par feminisma mākslas “centrālo kodolu”. Vernere savā mākslā izmanto šo ikonogrāfiju. Māksliniece pievēršas grieķu mītiem, lai runātu par ķermeni, seksualitāti un patriarhālās kultūras kodiem. Darbā izmantots mīts par skaisto Medūzu, kuru izvaroja Atēnas templī, un kuru par sodu pārvērta briesmonī. Kad Persejs nocirta viņai galvu, no viņas kakla izlēca Pegazs un Krizaors, kurus viņa bija ilgtsoši glabājusi sevī. Mīts ietver ideju par sievieti un viņas seksualitāti, kuru nevar kontrolēt, tādēļ tā ir jāsavalda vai jānogalina.

Liene Mackus 
Ziediņš
2020 
Autores īpašums

Hilda Vīka 
Rīta stundā 
1927 
LNMM

Hilda Vīka 
Pie dabas
20. gadsimta 20. gadi
LNMM

Daina Dagnija 
Sieviete un govs. Nr. 1 
1982 
LNMM

Lolita Zikmane 
Pavasaris. Baltā lokomotīve 
1977 
LNMM

Kristīne Keire 
Ejošs Cilvēks. Juris 
1998 
LNMM

Linda Boļšakova 
Semina Futuri:Iedīgļi nākotnes līdzāspastāvēšanai 
2020 / 2023 
Papildināta realitāte, 8:39 min 
Ar savvaļas augiem krāsots zīds 
Komponiste Anna Ķirse 
PR animācija Alvis Misjuns 
Pētniece Dace Kļaviņa 
Programmētājs Krists Kondrāts 
Autores īpašums 
Pastāvīgi atrodas Latvijas Nacionālajā botāniskajā dārzā

Sērija “Semini futuri” spekulē par iespējamo cilvēka un augu dzīves līdzāspastāvēšanu nākotnē un starpsugu rašanos. Futūristiskais papildinātās realitātes darbs attēlo kā reta Latvijas orhideju sugas Cypripedium calceolus  ir saziedējusies ar sievieti. Šī hibrīda nākotnes sēkla nav augusi sēklu bankas sterilajā vidē, bet gan “Tumšajā ekoloģijā” (Dark Ecology), kur tā nepārtraukti saskārusies ar apkārtējo vidi un to uzņēmusi sevī, ne tikai augsnes skābumu, lietu un sauli, bet arī tehnoloģijas, kultūru, piesārņojumu un ģenētisko modifikāciju. Tā uzplaukst biotopos, kas ir pamest, taču bagāti savā daudzveidībā. “Semina futuri” rosina spriest par gēnu inženieriju, vides piesārņojumu, sugu izdzīvošanas un pielāgošanās iespējām. Darbs ietver ekofeminisma un posthumānisma idejas, tas aicina iztēloties starpsugu tuvības potenciālu iespējamā nākotnē, kur viss ir kustībā un robežas kļūst neskaidras.

Izstādes sadaļa “Feminisms un mitoloģija”

Ideja, ka paralēli history (vēsture jeb his-story – viņa stāsts) ir jāraksta arī her-story (viņas stāsts), feministes iedvesmoja ielūkoties arī senā vēsturē – pirmspatriarhālajā laikā, kurā tika pielūgtas arī sieviešu kārtas dievības. Antīkie mīti bija avots, kurā sakņojās arhetipiski sieviešu, dzimuma un seksualitātes stāsti. Mītu stāstījums ļāvis pētīt sieviešu psihoanalītiskās, feministiskās un filozofiskās problēmas. Karls Gustavs Jungs, pētot reliģiskos simbolus un mītus, pievērsās arhetipiskiem seno dieviešu tēliem, kas varētu palīdzēt izprast sievietes būtību. Balstoties Junga interpretācijās, tika definēts Junga Dievietes feminisms. Dažādu dieviešu arhetipiskās īpašības tika meklētas arī mūsdienu sievietēs. Latviešu kultūras tradīcija dziļi sakņojas pagāniskos ticējumos, kas arī tiek izmantoti arī mūsdienu feminisma ieskatu izpētē. Raganības rituāli, buršana, tautas dziedniecības zināšanas, norāda uz sievietei piemītošajām pārdabiskajām spējām.

Antonija Lutere 
Sarkanais bumbieris 
1998 
LNMM

Liene Mackus 
Altāris Olšūnai (trešā diena)  
2023 
Autores īpašums

Daina Dagnija 
Mēdeja
1992 
Privātkolekcija

Lilija Dinere 
Bībeles motīvs 
1990 
Autores īpašums

Lilija Dinere 
Vittra
 
1991 
Autores īpašums

Lilija Dinere 
Bildinājums
 
1990 
Autores īpašums

Lilija Dinere 
Vēsts
1990 
Autores īpašums

Karls Gustavs Jungs, pētot reliģiskos simbolus un mītus, pievērsās senajām dievietēm, lai meklētu spēcīgus arhetipiskus sieviešu tēlus, kas varētu palīdzēt izprast un aptvert sievietes dziļāko būtību. Balstoties uz Junga interpretācijām, tika definēts Junga Dievietes feminisms (Jungian Goddess Feminism), ar kuru var saistīt Lilijas Dineres mākslu. Dinere iedziļinās bezapziņas arhetipos, kas ir visas cilvēces pieredzes krātuve. Ievas, Salomes un Judītes tēli sapludināti “Bībeles motīvā”. “Bildinājums” sievietes dzīvē ienāk kā bīstama robežsituācija. Marijas pasludināšanas ainā darbā “Vēsts” likteņa roka sāpīgi sagrābusi Jaunavu Mariju aiz matiem. Eiropas nolaupīšanas Ziemeļu mitoloģijas versija redzama darbā “Vitra”.

Lidija Auza 
Raganu nakts 
1969 
LNMM

Ieva Kraule-Kūna
Hot babas II 
2023 
Autores īpašums 
Trīs vecas babas, neglītas riebīgas babas.
Viena resna, tumīga putra - tumīga putra, ko bērni no rītiem negribīgi ēd. Grubuļaina resna – tik resna, ka bērzi pašķiras, tik resna, ka rudenī putni aizlaižas, jo nav vairs vietas, kad resnā baba mežā apsēžas starp bekām.
Otra aiz visslaikākā bērza paslēpusies. Hei, kaulainā! Ko tu tur pa ēnainiem kaktiem vazājies, ko slēpies? Nāc bariņā, nāc uz bāriņiem, tu smukā baba ādas zābaciņos, melnos cimdiņos! 
UJ! FUJ! 
Tu gaismā tik nesmuka, tu vecā baba, kaulainā baba.
Ko tu bērnus biedē? 
Trešā baba, spalvainā baba, tu nezvēr! Tu strādā kā vērsis un gaudo kā vilks pēc savas taisnības, tu nezvēr! Škic! Skrien uz mežu ar savām spalvainām kājām, tur tev vieta. Pie lāčiem un vilkiem, tu mošķi, tu nelabais gars! 
Bet tad parādās kungs melnā kleitā, un uzsmaida viņš. Nākat babas, visas trīs babas, šajā omulīgajā kaktiņā. Pasildaties skala gaismiņā.
SILTI
SILTI
KARSTI
KARSTI
KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARSTIIIIIIIIIIIIIIIIII
Degat vecenes, degat! Elles ugunīs degat! Karstās Baznīcas liesmas lai plosa jūsu ķermeņus kā jūsu karstās domas plosījušas mūsu meiteņu morāli, mūsu iedibināto kārtību, Dieva kārtību! Degat, degat jūs babas!
Deg babas, deg ķermeņi, bet idejas paliek. Babu sapņi nedeg. Karstumā kā mīkla viņu sapņi rūgst un izcepās gardi kliņģeri, gardi brīvdomības kliņģeri. Nākat meitas un dēli, kam onkuļi melnās kleitās vēl nav tikuši klāt, tie kas vēl nav viņu upē peldināti, nākat! Ēdat mūsu babu kliņģeri, ēdat babu ķermeņus, lai barojas jūsu gars!  

Ieva Balode 
Flesh to flesh / (Miesu pie miesas) 
2018 
16 mm, 4:51 min
Performance: Laura Feldberga 
Balss: Dana Indāne-Surkiene 
Autores īpašums

Filma pievēršas medicīnas vēsturei, kurā dziedināšana bija saistīta ar rituāliem un pieburšanu, īpašu uzmanību pievēršot sievietei kā maģijas praktizētājai. Sākoties raganu prāvu vilnim Eiropā, kas ilga no 16. Līdz 18. Gadsimtam, sievietes ar zināšanām medicīnā un vecmātībā tika vajātas, bet patiesības sludināšanas tiesības tika nodotas baznīcai, un vēlāk – mūsdienu medicīnai un zinātnei, kuru galvenokārt vadīja vīrieši. Par raganām tika sauktas arī sievietes, kuras neiekļāvās pieņemtajā sociālajā kārtībā, jo, piemēram, bija neprecētas vai bez bērniem. Raganas tika uztvertas kā ļaunuma iemiesojumi. No viņām baidījās un ienīda, uzskatot, ka posts, slimības un nedzīvi dzimuši bērni ir viņu roku darbs. Lai gan šķiet, ka tās ir ainas no tālas pagātnes, darbā redzam mūsdienu sievieti, kas tiek pārprasta, marginalizēta un dēmonizēta tāpat kā raganas senāk, tikai šodien viņai ir cits vārds: feministe.

Ingrīda Pičukāne 
Trīs māsas 
2016 
Autores īpašums

Caur mītiem un simboliem komiksā atspoguļota dabas un kultūras mijiedarbība, kurā daba, kas ir neparedzama un nevaldāma, tiek asociēta ar sievišķību, savukārt kultūra kā racionalitātes simbols – ar vīrišķību. Māksliniece ironizē par aizspriedumiem, kas nosaka vīriešu un sieviešu atšķirības, tādēļ neidealizētā, viegli piesārņotā mežā šīs “dažādās pasaules” satiekas. Trīs māsu tēlos ielikti sievišķības stereotipi – viņas ir smalkas dāmas ar franču valodas prasmēm, gariem matiem un tumšām, slēptām dziņām.

Ilze Avotiņa 
Bezgalīgais dancis  
2017 
Autores īpašums

Izstādes sadaļa “Sava istaba”

Angļu modernisma literātei un feministiskās rakstniecības aizsācējai Virdžīnijai Vulfai (1882–1941) 1928. gadā lūdza nolasīt referātu “Sievietes un literatūra”. Viņai par šo tēmu bija sakāms kas vairāk, tāpēc 1929. gadā tapa eseja “Sava istaba” (A Room of One's Own). Vulfa apziņas plūsmas stilā tver sievietes ikdienas pieredzi un iemeslus, kāpēc sievietēm nav bijis labvēlīgu apstākļu, lai kļūtu par labām rakstniecēm. Viņas vienkāršā tēze: “Ja sievietei jāraksta literatūra, tad viņai nepieciešama nauda un sava istaba”, ietver prasību pēc radīšanai nepieciešamās gara brīvības, kāda nav iespējama, ja gadsimtiem ilgi sievietes vieta bijusi vīriešu pasaules noteikta un kontrolēta. Vulfa uzskata, ka diži literāri darbi dzimst no gara brīvības. Gara brīvība ir atkarīga no materiālām lietām. Māksla ir atkarīga no gara brīvības. Vulfa rakstīja, ka sievietēm ir bijis mazāk gara brīvības nekā Atēnu vergu dēliem. Tāpēc rakstniece likusi tik lielu uzsvaru uz naudu un savu istabu.

Anita Meldere 
Pašportrets ar zaļo šalli 
1985 
LNMM 

Helēna Heinrihsone 
Bezmiegs (guļamistaba) 
2012 
LNMM

Inga Meldere 
Я – Лидия / Es, Lidija. 
2019 
LNMM

Glezna veltīta Lidijai Delektorskai, kura vairākas desmitgades strādāja pie franču mākslinieka Anrī Matisa. Viņa bija asistente, modele, mūza un dzīvesbiedre. Pēc mākslinieka nāves Lidija turpināja darbu ar mākslinieka kolekciju, veidoja katalogus, gatavoja pētījumus un organizēja izstādes. Lai gan viņas ieguldījums mākslas vēsturē ir ievērojams, viņas darbs ne vienmēr tiek pieminēts. Inga Meldere aktualizē jautājumu par to, ka sievietes, kuras piedalījušās vēstures veidošanā, netiek pamanītas.

Ieva Iltnere 
Matildes istaba  
Marija 
2020 
LNMM

Ieva Iltnere 
Mani dēmoni 
2002  
Autores īpašums

Dace Džeriņa 
Laimīgā zeme 
2008 
Video, 12:24 min 
Topošā Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcija

Maija Kurševa 
Rūtainā kārtība 
2016 
Video instalācija, 2:55 min 
Autores īpašums

Instalācijā atveidots ieskats mākslinieces darbnīcā un radošajā procesā. Galds, dators, printeris un viņa pati animētā zīmējumā pārvietojas starp šīm lietām. Varētu likties, ka māksliniece nedara neko. Sēž, pieceļas, staigā no vienas vietas uz citu. Tās ir pārdomas par rosīšanos, aktivitāti, produktivitāti, kā arī statiskumu, vērojumu, domu plūdumu, radoša darba un rutīnas attiecībām.

Sarmīte Māliņa 
Asaras 
Foto: Kristaps Kalns 
Mūzika: Reigani. “Kāpēc?”

Helēna Heinrihsone 
Pašportrets 
2020 
Autores īpašums

“Cirvis šai gleznā nav soda mērs. Tie ir mani pāridarījumi sev, tuviem un svešiem. Tā es izjūtu savas dzīves atbildību. Spožais, dzeltenais fons vibrē pret ķermeņa pelēko krāsu. Tā ir gaisma, kurā izceļas cirvja un sarkanā notecējuma tiešums,” raksta Helēna Heinrihsone. 

Inta Ruka 
Gita un Māris. No sērijas “Otrā upes pusē” 
2011 
Autores īpašums

Gita ar Māri bija pāris kādu laiku. Strīda karstumā Gita Māri sadūra. Izsauca ātros. Tie viņu aizveda uz slimnīcu. Kad Māris izveseļojās, viņš atgriezās pie sievas. Pēc laika atkal parādījās. Apprecēja Gitu. 

Inta Ruka 
Daniela un Nata. No sērijas “Amālijas iela 5a”
 
2005 
Autores īpašums

Danielas tēvu es satiku tusiņā. Netīšām paliku stāvoklī. Pašķīrāmies. Daniela dzima smagi. Divi kilogrami un piecsimt grami. Pēc piecām dienām mani izrakstīja no slimnīcas. Nāca vakars un vecākā māsa jautāja: “Jums šodien kāds pakaļ būs?” Es sēdēju un raudāju. Atnesa Danielu, satītu vīstoklītī, dažas drēbes maisiņā. Mani neviens nesagaidīja. Bija slapjdraņķis, sniegs ar lietu. Nāca pustukšs tramvajs, iekāpu, naudas biļetei nebija. Braucu un raudāju.

Toreiz dzīvoju Marijas ielā komunālajā dzīvoklī, tieši pretī Palladiumam. Viens paziņa mani ielaida tur padzīvot. Četri kaimiņi, katram pa istabai. Naudas tolaik man nebija, nebija par ko ēst nopirkt. Kaimiņi palīdzēja. Viņi mani baroja, ko taisīja, paši arī deva man, lai varu bērnu ar krūti pabarot. 

Kad Danielai palika mēnesis, parādījās Danielas tēvs. Tad bija labi, viņš gādāja par visu. Bet pēc neilga laika viņš atkal aizgāja.