Izstādes teksti digitāli
Izstādē “Laivu brauciens. Divreiz vienā upē neiekāpsi”
Mākslas muzeju Jauniešu kluba pop-up izstāde
Vārdu savienojums “Laivu brauciens” raisa dažādas asociācijas. Kādam tie ir krokši vai ģimenes strīdi, vai arī laivas apgāšanās upes vidū un visu mantu aizpeldēšana pa straumi. Atmiņas katram ir individuālas, kuras raisa viens kopīgs notikums. Tāpat kā upes straume, kurā divreiz nav iespējams iekāpt, arī dzīves ritums ir nepārtraukts. Izdzīvot mirkli vēlreiz, kas sen jau pagājis, var tikai caur pārsimts attēla pikseļiem, kuros nav vairs jūtama ne upes svaigā smarža, ne odu sakostās un niezošās kājas. Izstāde rosina atcerēties un vēlreiz izdzīvot katram savu laivošanas piedzīvojumu, apzinoties tā unikalitāti un neatkārtojamību. Nākamajos braucienos būs cita upe, cita laiva, citas smaržas un citas sajūtas. Izstādes ideja aktualizē ūdens tēmu un tās daudzveidīgās interpretācijas iespējas mākslā.
Ūdens ir kustīgs, dinamisks, bet nekad neizzūdošs. Tas var pārtapt lietū, aizplūst tūkstošiem kilometru tālu, piedzīvot jaunas sejas, dabu, temperatūru un atgriezties sākumpunktā – vietā, kur kāds no mums ielaiž laivu upē. Lēni peldot pa upi, ūdens kustas līdzi, straumes ietekmē palīdzot. Tomēr, cīnoties pret tā dabisko plūšanas ceļu, ir visai vienkārši pamanīt, ka daba turēsies pretī cilvēka gribai. Laivu brauciens spēj veidot un nostiprināt saikni starp dzīvo un rāmo, ļaujot vadīties upes gadsimtiem sen izveidotajiem pagriezieniem, patiesi ieraugot dabu, tās varenumu, enerģiju, mieru. Un lai gan zinātnieki noliedz, ka “ūdenim ir atmiņa”, cilvēkiem tā ir gana bagāta, tāpēc izstādē varēs apskatīt un vēlreiz izjust laivu braucienu katra mākslinieka individuālajā uztveres prizmā.
Izstādē Mākslas muzeju Jauniešu kluba dalībnieki kopā ar atvērtā konkursā izvēlētiem jaunajiem māksliniekiem savos darbos atklāj individuālo “laivu brauciena” interpretāciju un stāstu. Šis ir muzeja izglītības programmas 6. sezonas noslēguma projekts un iniciatīva, liekot lietā mācību gada garumā gūtās zināšanas un prasmes.
Mākslas muzeju Jauniešu klubs ir bezmaksas izglītības programma skolas un studiju vecuma jauniešiem (15+), kurus interesē kultūra un māksla, kuri vēlas iepazīt muzeju aizkulises un jūt aicinājumu aktīvi līdzdarboties mākslas procesos Latvijā.
Izstādes veidotāji:
Mākslas muzeju Jauniešu kluba dalībnieki
Instagram: @mmjauniesuklubs
Izstādes mākslinieki:
Alise Gaile, Alise Krokforda, Ance Mežaraupe, Elīza Daniela Dzene (Lapsa), Elizabete Kļaviņa, Estere Artmane (bazukabazyka), Grēta Volkoviča, Grieta Brālēna, Ieva Folkmane, Jānis Grāvītis, Katrīna Mirdza Eglīte, Ksenija Matvejeva, Līva Tamuža, Luīze Žizele Daube, Marija Timofejeva, Rasmus Marks, Rio Bariss, Sofija Bondarenko.
Izstādes vizuālā identitāte:
Rio Bariss
Mākslas muzeju Jauniešu klubs
Ksenija Matvejeva
Starp viļņiem
2024
Fotografija, dzeja, sietspiede, jaukta tehnika
Dzejas un fotogrāfiju grāmatā “Starp viļņiem” satiekas vairākas mākslas formas. Dzeja ļauj ielūkoties autores iekšējos procesos, kas ietver konfliktu pašai ar sevi, šaubas un rezultātā pašpieņemšanu. Grāmatas ilustrācijām autore izveidojusi pašportretu foto sēriju, kurā redzama ūdenī kaila dažādos laika apstākļos. Gan dzejas rakstīšana, gan aktu uzņemšana autorei ir pašterapijas process, kas katru reizi ļauj sevi iepazīt no jauna. Grāmata drukāta sietspiedes tehnikā monohromā zilpelēkā tonī, kur fotogrāfijas kļūst ilustratīvas, atstājot telpu lasītāja interpretācijai un personīgajam domu lidojumam. Katru grāmatas eksemplāru autore izgatavojusi un iesējusi pati.
Elizabete Kļaviņa
Boja, laipa un saules krēms
2024
Eļļa, audekls; Akrils, audekls
Darbā attēlotas dažas manas atmiņas no bērnības, kurās izceļas vecāku klātbūtne, palīdzība, mīlestība, rūpes. Metaforiski boja, laipa un sauleskrēms – šīs lietas palīdz izdzīvot laivu braucienā, tāpat kā vecāki palīdz izdzīvot, kamēr nevari to pats patstāvīgi. Un tas, ka lietas vairs nekad nenotiks tā, kā agrāk, tagad, kad esmu jau pieaugusi, uzdzen nostaļģiju man.
Alise Gaile
Emocionālas ainavas
2023
Eļļa, kartons
Izbraucieni ar laivu, vienlaikus stiprinot saikni un radot paliekošas atmiņas, pārbauda arī attiecību noturību un dinamiku. Jau bērnībā pamanīju spriedzi, ko izdzīvošanas stress un nogurums dažkārt radīja attiecībās un atsevišķos cilvēkos. Gleznā attēloju šos dažādos emocionālos pārbaudījumus un viļņus, kas man šķita raksturīgi maniem laivu braucieniem, īpaši, kad jau sāk kļūt tumšs, ir airēts visu dienu un vēl nav atrasta vieta, kur uzcelt telti.
Grieta Brālēna
Vai atceries, kā tur bija?
2024
Eļļa, kartons
Jau pagājušie laivu braucieni – vēsais, aicinošais upes ūdens, vēja glāsts uz vaiga. Atmiņas par bijušo ir izbalējušas un kad mēģinu tās atdzīvināt, celt gaismā, vienmēr kāda detaļa liekas nepareiza, nevietā. Viss, kas bijis, palēnām izgaist no manas apziņas. Liekas, ka savu pagātni vēroju kā svešinieks no malas.
Ieva Folkmane
Ekspektācijas par Melnkakla gārgali
2024
Tekstilaplikācija
Laivu braucienā esmu piedalījusies bērnībā, ceļojot cauri pieciem Latgales ezeriem, kas savstarpēji savienoti ar upēm. Laivai lēni slīdot caur upes aizaugušajiem krastiem, es vienmēr apbrīnoju Latvijas patiesi skaisto dabu. Šis darbs vairāk balstās uz manām ekspektācijām sastapt Latvijas aizsargājamo putnu – Melnkakla gārgali. Džinsa jaka ir otrreiz lietota, tāpat arī tai piešūtie auduma gabali, tāpēc darbs ļoti labi sasaucas ar globālo problēmu - ūdens piesārņošanu.
Marija Timofejeva
Piecas Marijas
2023
Eļļa, kartons
Divreiz vienā upē neiekāpsi? Neatgriezīsies savā pagātnē. Darbā "Piecas Marijas" ir attēlots brīdis, kurā tu saproti, ka visas tavas iepriekšējās versijas esi tu, pat ja tu mēdz par tām aizmirst, pat ja tu nekad pie tām neatgriezīsies, pat ja tu tām nepiekrīti. Darbs radīts bērnības nostaļģijā un ar mīlestību pret visām savām "versijām".
Rasmus Marks
Čura pusnaktī
2023
Eļļa, kartons
Ir pusnakts un esmu odu sakosts, teltī nogulējis neērtu pusstundu, jo brālis blakus baigi spārdās. Vajag pačurāt. Izlienu no telts un cenšos saglabāt miegainumu, lai nav vēlāk jāpūlas ienirt sapņu realitātē. Taustos pa rasoto zāli, atrast labu vietiņu. Cerams, ka netrāpīšu laivā. Nu, tas no rīta būs pārsteigums visiem. Varbūt.
Luīze Žizele Daube
Radīšana
2024
Akrils, audekls
Visupirms bija starojoša Saule. Es to sagriezu. Vēlāk rokas darīja savu un palēnām man priekšā parādījās attēls. Portrets. Aiz plaisām slēpās kas vairāk par šķietamu tukšumu. Tas ir portreta papildinājums, Radīšanas pagātne un turpinājums. Skatīties viņai acīs ir kā iekrist upē, nezinot, līdz kurienei tā tevi aiznesīs. Viņa raudzījās uz mani kā visu pieredzējusi māte un kā tikko pirmo elpu vilkusi meita. Tā ir Radīšana.
Elīza Daniela Dzene (Lapsa)
Quo Vadis
2024
Jaukta tehnika
Kurp mēs dodamies dzīves laikā un kur mēs nonākam dzīves beigās? Šis aktuālais jautājums ir nodarbinājis cilvēku prātus visos laikos. Lai izbaudītu dzīvi kā tādu…
Daži pat ieteikuši: "memento mori"!
Sofija Bondarenko
Plūsmas spogulis
2024
Fotogrāfija, jaukta tehnika
Ziemai ir spēks apstādināt ūdeni, taču daudzos tas iedveš bailes. Visi vēlas mieru, bet ne vienmēr tas ir meklējams snaudā, jo arī trausla lāsteka var kļūt par žileti. Ūdens bezgalīgais “laivu brauciens” ir mistika. Iespējams, tas attapsies, šļakstoties gar aisbergu vai tikai gozējoties kokteiļa glāzē. Dabas stihiju uzskata par vienotu veselumu, tomēr es redzu migrējošu nomadu grupējumu – būtībā cilvēces spoguli.
Ance Mežaraupe
01062019
2024
Linogriezums
Laivu brauciena otrā diena, lietains laiks un alerģiska reakcija no auksta ūdens nozīmē brauciena novērošanu no krasta.
Grēta Volkoviča
Noberzties
2024
Papīrs, rapidogrāfs
Dzīves plūsmā ne vienreiz vien jāatbrīvojas no vecās ādas. Pagātnes smeldzi nomazgājot un noberžot, kļūstam atkal tīrāki, vieglāki, ūdens lāsēs atlobām citādu raksturu un redzējumu. Neatgriezenisko pāreju no bijušā uz topošo iemieso trīs pašportreti par godu reizēm, kad nācies raudāt dušā.
Alise Krokforda
Saķēpājos
2024
Papīrs, oforts
Pirmā reize, kad cilvēks izpaužas mākslā, parasti kā mazs bērns saķēpājot mājas sienas. Tā tiek mācīta kā kļūda, no kuras mēs uzzinām “īstās” mākslas formas. Taču tās ir tās bērnības kļūdas, kas padara to tik brīnišķīgu, kā laivu jūras ritmos, tik neparedzamu.
Estere Artmane (bazukabazyka)
dubļainās atmiņas
2024
Jaukta tehnika
Ne vienmēr pārvietošanās ar laivu vai kādu citu transporta līdzekli nozīmē to, ka kustību veidos sauktā iekārta. Gribot negribot par inženierisku būvi var kļūt arī pats patērētājs. Šādas nejaušības veido neaizmirstamas atmiņas, kuras nereti veido kāda bērnību. Dubļainas pēdas, mirušas zivis, skaļi smiekli, pirmās draudzības un liela fiziska piepūle.
Līva Tamuža
Upes zivis
2013 / 2024
Krītiņi, ūdenskrāsas, papīrs
Zīmējums, ko veidoju bērnudārzā. Zīmējumā ir attēloti zemūdens dzīvnieki un izskats nostalģiski attēlo mākslu, ko veido agrā bērnībā: atveidojot "divreiz vienā upē neiekāpsi" vizualizāciju. Un zīmējums, ko zīmēju šogad.
Katrīna Mirdza Eglīte
Tecējums, citējums
2024
Eļļa, audekls
Man laivu braucieni asociējas ar sarunām un skatu, kurā tās norisinās. Ūdenskritumos citēts upes fragments ar sauli kā nosaukumu un spāri kā autori.
Rio Bariss
Trešo reizi paveiksies
2024
Audiovizuāls 3D datorgrafikas darbs
Cilpa / Loop
Stāsts par makšķernieku, kas, noķerot vienu nēģi jau otro reizi, saņem solījumu, ka trešajā reizē tas piepildīs trīs viņa vēlēšanās. Un tā līdz mūžībai.
Jānis Grāvītis
Klusā daba ar priežu zariem
2024
Eļļa, kartons
Laivu braucienos viskrāšņāk izceļas daba, tik mīļa, ka jānes mājās. Gleznota divās daļās, divos laikos, divās gaismās. Divreiz tādu pašu neuzgleznosi.