Restaurēta Gustava Šķiltera litogrāfija “Krišjānis Valdemārs” Restaurēta Gustava Šķiltera litogrāfija “Krišjānis Valdemārs”
01.05.2021.

Restaurēta Gustava Šķiltera litogrāfija “Krišjānis Valdemārs”

Restaurēts viens no Gustava Šķiltera (1874–1954) grafikas darbiem – litogrāfija “Krišjānis Valdemārs” (1925).

Latviešu profesionālās tēlniecības pamatlicējs Gustavs Šķilters ir daudzu ievērojamu latviešu mākslas un kultūras darbinieku, tādu kā brāļi Kaudzītes, Baumaņu Kārlis, Krišjānis Barons, Rihards Zariņš, u.c. portretu autors. Mākslinieks darbojies ne vien tēlniecībā, bet darinājis arī lieliskus jūgendstila lietišķās mākslas darbus, gleznojis akvareļus, veidojis grafikas darbus, pat pievērsies literatūrai, rakstot stāstus, dzejoļus un publicējot rakstus par mākslu. Viņa veidotā portretu galerija ieņem nozīmīgu vietu latviešu tēlotājmākslā.

Krišjāņa Valdemāra portreta izveide mākslinieku interesējusi jau agrāk – 1921. gadā Šķilters darinājis Krišjāņa Valdemāra krūšutēlu. Dažus gadus vēlāk – 1925. gadā tapis arī litogrāfijas darbs. Portrets atradās Šķiltera memoriālā muzeja kolekcijā jau no muzeja dibināšanas laika – 1971. gada, kad mākslas darbu muzejam uzdāvināja mākslinieka sieva Irma Šķiltere no sava personīgā arhīva. Pēc muzeja likvidācijas viss Gustava Šķiltera radošais mantojums tika pārvests uz LNMM galveno ēku Jaņa Rozentāla laukumā 1.

Litogrāfijai veikts apjomīgs restaurācijas darbs.

Kopskats pirms un pēc restaurācijas.

Litogrāfija “Krišjānis Valdemārs” (1925)
Papīrs, litogrāfija. 64,5x47,7cm. Restaurēts 2017. gadā

Restauratore-meistare Zane Tuča

Litogrāfijai izmantots blīvs, gluds papīrs. Gar malām redzami dažāda izmēra papīra plīsumi un nelieli zudumi. Iepriekš veikti neveiksmīgi labojumi – aizmugurē pa lapas perimetru uzlīmētas biezas, platas, brūna papīra loksnes, kā rezultātā radies spriegums, stipri deformējot mākslas darba papīra lapu.

Darba fragments pirms un pēc restaurācijas.

Mitruma iedarbībā papīrs cietis no mikrobioloģiskā piesārņojuma, par ko liecina brūnie punktveida plankumi lapas apakšējā daļā.

Darba fragments pirms un pēc restaurācijas.

Restaurācijas gaitā litogrāfijai tika veikta virsmu sausā tīrīšana. Aizmugurē tika noņemtas brūnā papīra uzlīmes, veikta dezinfekcija, vairākkārtēja mazgāšana, traipu balināšana, plīsumu līmēšana un papīra zudumu vietu pieaudzēšana. Darbs tika uzdublēts uz japāņu papīra, presēts. Vēlāk tika veikta neliela tonēšana plīsumu un pieaudzētajās zudumu vietās, pietuvinot tās papīra pamattonim.

Aizmugure pirms un pēc restaurācijas.