Hanele Zane Putniņa. Eksponāts pēc apraksta
No 2023. gada 25. maija līdz 13. augustam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas Kupola zālē (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) norisināsies Haneles Zanes Putniņas personālizstāde “Eksponāts pēc apraksta”.
“Ceriņi”
Uz galda balti raibā vāzē violeti un balti ceriņu zari.
Uz galda viens zars. Priekšplānā pa labi glāze uz kājas.
Haneles Zanes Putniņas jaunās linogriezumu sērijas avots ir darbu apraksti Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) 20. gadsimta 2. puses – 21. gadsimta glezniecības kolekcijas zinātniskā apraksta kartītēs. Mākslas darbam ienākot muzeja krājumā, kolekcijas glabātājs jaunieguvumus īsi un precīzi apraksta. Domas formulēšanas laikā rakstītājs, vēlēdamies būt maksimāli kodolīgs, var nepamanīt radītā teksta citas saturiskās asociācijas. Savā būtībā kartītēs atrodamais teksts perfekti pilda savu funkciju – iegrāmatot kolekcijā konkrētu mākslas darbu, bet, uztverot to bez konteksta vai literāri, var rasties jauni nozīmju uzslāņojumi. Māksliniecei šie teksti kļūst par recepti jaunas kompozīcijas un interpretācijas veidošanai. Svarīgs ir arī nosacījums, ka oriģinālo kartītē aprakstīto krājuma priekšmetu Hanele Zane Putniņa darba tapšanas laikā neapskata. Tikai izlasot tekstu, acu priekšā māksliniece ierauga kompozīciju, kuru iespējami burtiskāk pārnes linogriezuma zīmējumā. Tā top saikne starp tekstu, mākslas darbu un interpretāciju.
Haneles Zanes Putniņas jaunākā linogriezumu sērija vedina apcerēt to, kas vispār ir mākslas interpretācija un kādam mērķim tā kalpo. Ir ierasts uzdot jautājumus par mākslas darbiem apjukuma vai zinātkāres dēļ – dažreiz mēs nesaprotam kāda darba jēgu un vēlamies atrisināt neskaidrības. Šo procesu varētu nodēvēt par interpretāciju, kad mēs šķetinām darbu nozīmi, skaidrojam un velkam nedrošas paralēles. Lai saprastu autora vēstījumu, mēs pavadām ārkārtīgi daudz laika ar mākslas darbu skaidrojošajiem tekstiem, kas ir tuvāki vai tālāki no autora oriģinālās idejas.
Tomēr māksliniekiem darbi nereti top brīvi, bez iepriekšēja teksta. Vēlāk šis darbs no kāda cita vai dažreiz no paša autora saņem tekstu par sevi. Un šajās muzeju kartītēs, par kuru esamību daudzi varbūt nemaz nenojauš, katrs darbs ir ticis pie sava apraksta. Kā pastāstīt iespējami precīzi acīm redzamo kādam citam? Līdzīgi kā spēlē “klusie telefoni” vai Google tulkojumā no tulkojuma – nopietna doma var izvērsties citā nopietnā domā vai gluži pretēji – bezbēdīgā jautrībā.
Kopā ar izstādi iznāks arī mākslinieces veidota grāmata, kurai savas esejas par dažādiem interpretācijas un muzeoloģijas jautājumiem raksta kuratore Līna Birzaka-Priekule, LNMM direktores vietniece krājuma darbā Iveta Derkusova un filozofs Igors Gubenko.
Par mākslinieci
Hanele Zane Putniņa (1990) dzīvo un strādā Rīgā. Haneles grafikām galvenokārt pamatā ir mitoloģiski tēli no folkloras un leģendām, kurus māksliniece bieži vien pārrada lielformāta linogriezuma tehnikā. Apjomīgās kosmoloģisko tēlu kompozīcijas mijas ar pieticīgiem ikdienas situāciju absurdiem, ko viņa mēdz dēvēt par “brēgelīšiem”.
Haneli interesē vēsturiskās grafikas tehnikas un viss ar to saistītais. Māksliniece turpina savus meklējumus linogriezuma pasaulē, ņemot pēc iespējas lielākus kaltus un cenšoties atrast kādu dārgumu starp linoleja skaidām. Straujiem soļiem viņa tuvojas savam pirmajam izgrebtajam hektāram linolejā.
Kopš lielformāta grāmatas “Smurgulis un Īscaurule” izdevuma 2012. gadā Hanele Zane Putniņa izveidojusi Rīgā pagrīdes izdevniecību “Rakete”. Grafikas tehniku saistība ar grāmatu ir tik uzkrītoša, ka, iestājoties vakaram, viņa dodas savā spiestuvē, lai saliktu kādus atvērumus.
Teksts: Līna Birzaka-Priekule