Cirks zem kupola. Ievas Epneres izstāde
No 2021. gada 4. jūnija līdz 22. augustam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas Kupola zālē (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) būs skatāma Ievas Epneres izstāde “Cirks zem kupola”.
Ieva Epnere ir Purvīša balvas 2019 laureāte. Viņas izstādes “Cirks zem kupola” pamatu veido Rīgas cirka fotogrāfijas, kas tapušas no 2004. līdz 2008. gadam. Leģendām apvītais Rīgas cirks 2016. gadā tika slēgts, Ievas Epneres fotogrāfiju cikli pēkšņi ieguva noslēgumu.
2019.–2020. gadā māksliniecei bija iespēja dzīvot un strādāt Berlīnē. Berlīnes mākslinieku programmas “DAAD” (Berliner Künstlerprogramm des DAAD*) rezidences laikā tika izveidota un izdota Ievas Epneres grāmata “Rīgas cirks”.
Izstādē “Cirks zem kupola” Ieva Epnere dokumentalitātei piešķir metaforisku starojumu. Personīgā pieredze mākslinieci ir mudinājusi pētīt kultūras vēsturi un lasīt cirkam veltītu literatūru, atklājot žanra pēctecību un pārmantojamību. Gadsimtiem ilgi cilvēki ir apbrīnojuši virves staigātājus, žonglierus, jokdarus, gaisa vingrotājus, viņu radīšanas spēka intensitāti un noturību, pilnīgu veltīšanos savam darbam. Daļa no cirka fenomena ir komedianti.
Savā jaunajā videodarbā kopā ar aktrisi Gunu Zariņu un mākslinieku Kirilu Ēci Ieva Epnere domā par radošas personības brīvības un eksistences telpu. Jau vēsturiski daudzi mākslinieki ir identificējuši sevi ar cirka māksliniekiem — cilvēkiem, kas dzīvo uz robežas. Aiz ārējā spožuma un krāšņās izrādes var slēpties melanholija un atsvešinātība. Videodarbs tapa laikā, kad visas kultūrvietas tika aizvērtas. Ķiršu dārzs tika upurēts. Atcerēsimies, ka franču gleznotājs Anrī Matiss, būdams ierobežots fiziski, izgrieza krāšņas kolāžas ar akrobātiem, kas simbolizē kustību.
Kā orientēties neskaidrā situācijā? Kā atrast jaunu izteiksmes valodu un atjaunot radošo enerģiju? Kā pārvarēt neziņu un savas fiziskās robežas?
Izstādē eksponētas sērijas “Rīgas cirks” fotogrāfijas, sietspiedes un video darbs.
Ievas Epneres grāmata “Rīgas cirks”, kurā ir iekļauti mākslas zinātnieces Anitas Vanagas, prozaiķa Toma Makārtija (Tom McCarthy, Apvienotā Karaliste) un kuratores Zanes Onckules raksti, un izstāde “Cirks zem kupola” tiek atklāti vienlaikus Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Kupola zālē.
* Programmu “Mākslinieki Berlīnē” finansē Vācijas Ārlietu ministrija un Berlīnes senāts.
Par mākslinieci
Ieva Epnere beigusi Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļu (2003), Tekstilmākslas nodaļu (2001) un pēcdiploma studijas HISK Gentē (2012).
Nozīmīgākās personālizstādes: “On Water, Wind, and Faces of Stone” (Fogo Island Gallery, Fogo sala, 2018), “Hybrid Identities” (HIT Gallery, Bratislava, 2018), “Sea of Living Memories” (Art in General, Ņujorka, 2016), “Pyramiden and Other Stories” (Zachęta Project Room, Varšava, 2015), “Paradīze jaunam cilvēkam” (Kim? Laikmetīgās mākslas centrs, Rīga, 2015), “Waiting Room” (Contretype, Brisele, 2015), “Telpas atmiņa” (Kim? Laikmetīgās mākslas centrs, Rīga, 2013).
Nozīmīgākās grupu izstādes: “And That Song Is Our Amulet” (Galerie Wedding, Berlīne, 2020), “Alias: A Different Look at Aalst” (Netwerk, Ālsta, 2019), 12. Kauņas biennāle “After Leaving/Before Arriving” (Kauņa, 2019), “Purvīša balva 2019” (Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīga, 2019), “One Place After Another” (Ebreju muzejs un tolerances centrs, Maskava, 2018), “Everything Was Forever Until It Was No More” (Rīgas Starptautiskā laikmetīgās mākslas biennāle (RIBOCA), 2018), “How To Live Together” (Vīnes Kunsthalle, 2017), Oberhauzenes 62. Starptautiskais īsfilmu festivāls (2016), “Identity. Behind the Curtain of Uncertainty” (Ukrainas Nacionālais mākslas muzejs, Kijeva, 2016), 6. Maskavas Laikmetīgās mākslas biennāle (2015).
Izstādes kuratore:
Līna Birzaka-Priekule, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu kuratore