15.01.2022. - 01.05.2022.
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs

Anda Munkevica. Pārmijas

Personālizstāde

No 2022. gada 15. janvāra līdz 1. maijam Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (Rīgā, Skārņu ielā 10) būs skatāma stikla mākslinieces Andas Munkevicas personālizstāde “Pārmijas”.

Anda Munkevica ir vadošā stikla māksliniece Latvijā, kura ar šo mediju strādā jau vairāk nekā trīsdesmit gadus. Alegoriskos un simboliskos tēlos viņa iemieso eksistenciālas pārdomas un risina ētiskas dilemmas. Autores vērienīgajām telpiskajām instalācijām un izvērstajiem darbu cikliem raksturīgs filozofisks apcerīgums. Māksliniece brīvi pārvalda plašu stikla tehnoloģiskās apstrādes spektru. Stikls tiek tonēts, kausēts, liekts, būvēts, griezts, plēsts, pulēts, gravēts un apstrādāts vēl daudzos citos veidos, ietiecoties autortehnikas laukā. Ar apbrīnojamu meistarību Anda Munkevica izmanto materiāla plastiskās un vizuālās īpašības, komponē krāsas un gaismas saspēli, radot savdabīgu, stiklam vien piemītošu jutekliskumu. Tēlnieks Gļebs Panteļejevs uzskata, ka “viņas skulptūrās spilgti atklājas tēlnieciski būtiskais”.

Andas Munkevicas personālizstādē “Pārmijas” Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā ir aplūkojamas pēdējos piecos gados tapušās kompozīcijas. Lielāko daļu darbu māksliniece radījusi tieši šai izstādei. Projekta tematiskais vadmotīvs ir pārejas brīdis, krustceles. Tās ir laika krustceles un rīcības krustceles, kad saskaries ar eksistenciāliem izaicinājumiem un nekādi ārēji marķieri nepalīdz tajos orientēties – nākas ieskatīties sevī, uzdot jautājumus savai sirdsapziņai, izdarīt izvēles un atrast gaismu tālākam ceļam.

“Pārmiju” tēmu izstādē izspēlē divas galvenās kompozīcijas. Tās ir instalācija “Identitātes taka” un kopa “Laika varā”, kas sastāv no trim cikliem: “Melnie zirgi”, “Baltie zirgi” un “Zilie zirgi”. T.s. Zirgu ciklā tiek pretnostatīts miers, samierināšana, erotika un līdzsvarojošs maigums iepretim radošajam, urdošajam garam, spēkam un iznīcībai. Tās ir alegoriskas kompozīcijas, kuras iemieso pilnu dzīves gājumu ar tā stabilajiem un kontrastējošajiem punktiem – dzīves kardiogrammu. Savukārt “Identitātes taka” ir kā šķīstītava – tā rituāli izved cauri likteņa triecienu pieredzei, kas sākotnēji pazemo, bet tad, soli pa solim, rosina atdzimt un pacelties pāri. “Sabiedrība”, “Sīzifi”, “Novērotāji” un citi darbi paplašina izstādes tēmu, ļaujot to sajūgt ar konkrētu sociālās realitātes dimensiju vai arī mudina interpretēt ekspozīcijā redzamo pārlaicīgās kategorijās.

Jau vairāk nekā 30 gadus stikls man ir kā dzīvesbiedrs. Ar īpašu un unikālu satiksmi starp mums. Kāpēc stikls? Es strādāju, dzīvoju un domāju šajā materiālā. Tas vienlaicīgi ir spēcīgs un trausls, ugunīgs un ledains. Materiāls, kas nepiedod kļūdas. Tas paņem laiku, spēku, sviedrus un asaras, pretī dodot prieku, svētku un neaprakstāmas laimes sajūtu. Izmantoju šo materiālu, lai atklātu domu un sajūtu telpu, tās iekšējo struktūru un būtību, iepludinātu tajā gaismu,”

Anda Munkevica raksturo savu noturīgo interesi par materiālu.

Par mākslinieci

Anda Munkevica absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Stikla mākslas un dizaina nodaļu profesora Teņa Graša jun. un Arnolda Vilberga vadībā (BA, 1998), Bruno Strautiņa vadībā (MA, 2001), bet 2021. gadā ieguvusi otru maģistra grādu, beidzot Tēlniecības nodaļu. Tieši tēlnieku Bruno Strautiņu un stikla mākslinieku Daini Gudovski viņa sauc par tiem, ar kuriem ir “uz viena viļņa” mākslā, taču par īsteno skolotāju, kurš pirmais viņā saskatīja mākslas dzirksti un ievirzīja liktenīgajā stikla gultnē, Anda Munkevica dēvē Salaspils 1. vidusskolas skolotāju, Vizuāli plastiskās mākslas nodaļas dibinātāju un tēlotājmākslas pedagogu Ojāru Bērziņu.

Izšķiroša nozīme mākslinieces radošajā izaugsmē bija studijām ārzemēs. 20. gadsimta 90. gadu beigās viņa papildinājās ASV – Īstleikas Stikla studijā (Eastlake Glass Studio) un Prata Vizuāli plastisko mākslu centrā (Pratt Fine Arts Centre), kā arī Deila Čihuli (Dale Chihuly) dibinātajā Pilčuka Stikla skolā (Pilchuk Glass School) amerikāņu autora Kērtisa Broka (Curtiss Brock) un Čehijas stikla mākslinieka Jana Mareša (Jan Mares) vadībā. Atgriežoties Latvijā, Anda Munkevica kopā ar dzīvesbiedru nodibināja Stikla mākslas un dizaina studiju “AM studio”, kuru vada nu jau 20 gadus. No nelielas darbnīcas tā kļuvusi par unikālu uzņēmumu, kurā tiek izpildīti īpaši sarežģīti un oriģināli pasūtījumi arhitektūras, būvniecības un interjera dizaina jomā.

Autore sarīkojusi 14 personālizstādes Latvijā un ārzemēs, piedalījusies vairāk nekā 60 grupu izstādēs, festivālos, biennālēs un simpozijos 19 pasaules valstīs. Andas Munkevicas darbi atrodas ASV, Beļģijas, Japānas, Krievijas, Ķīnas, Ukrainas, Ungārijas, Vācijas muzejos, kā arī Latvijā – Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja krājumā un citu organizāciju, institūciju un privātajās kolekcijās.




Izstādes organizators

Latvijas Nacionālais mākslas muzejs,
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs

Izstādes koncepcijas autore

Anda Munkevica,
stikla māksliniece,
AM Studio” dibinātāja

Izstādes kuratores

Iliana Veinberga,
mākslas zinātniece

Inese Baranovska,
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja

Izstādes kuratoru asistente

Austra Stupele,
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

Izstādes grafiskais dizains

Ieva Vīriņa
Eltons Kūns
, 
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs

Foto

Jānis Deinats

Video

Dainis Kļava, “VFS”

Zirgi

Sandra Zaiceva, “Zirgzandales”

Darbošanās ar smiltīm

Black Lights

Smilšu risinājums mākslas darbā

Artūrs Igoveņš“Dizainstudija A”

Audiovizuālie risinājumi, montāža

Artūrs Hņikins

Gaismas risinājumi, montāža

Uldis Timoško, 
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

Oskars Pauliņš

Tehniskie risinājumi, uzbūve

Oskars Plataiskalns, 
SIA “Dekorāciju darbnīca”

Pārvadājumi

“Zebra Cargo”

Izstādes izglītības programma

Dārta Dīriņa,
Izglītības programmu kuratore

Agrita Pore,
Izglītības programmu kuratore

Izstādes komunikācija

Anete Piņķe,
komunikācijas speciāliste,
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

Pateicība par ieteikumiem izstādes iekārtojumā

Valentīns Pjetko
Bruno Strautiņš
Dainis Gudovskis
Margarita Budze
Martins Vizbulis

Īpaša pateicība autores komandas biedriem

AM Studio