Jaņa Rozentāla gleznas “Arkādija” restaurācija
Līdz ar izstādi “Janis Rozentāls (1866-1916). Māksla un tehnika”, kas norisināsies no 2016. gada 13. augusta līdz 30. oktobrim, muzeja apmeklētājus pēc restaurācijas atkal priecēs pazīstamais Jaņa Rozentāla darbs “Arkādija”. Plašā Jaņa Rozentāla darbu retrospekcija Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ir veltījums māksliniekam, kuram šogad aprit simt piecdesmitā gadadiena.

Janis Rozentāls (1866 – 1916). Arkādija. 1910

Audekls, eļļa; 137 x 210 cm

Restauratore-vecmeistare Guna Kreislere

 

Jaņa Rozentāla glezna “Arkādija” ilgstoši bija priecējusi skatītājus muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā, taču tai bija nepieciešama nopietna restaurācija. Iepriekšējās restaurācijas laikā nebija veikta pietiekama grunts un krāsas slāņa stiprināšana. Gleznai bija izteikti grunts un krāsas slāņa plaisājumi un lūzumi – krakelūras, kas bija lielākā problēma un izaicinājums restaurācijas procesā. Šie lūzumi bija radušies, gleznu, pirms tās nonākšanas muzeja kolekcijā, transportējot rullī, satītā veidā.

Gleznas kopskats pirms restaurācijas

 

Gleznas fragmenti pirms restaurācijas ar izteiktu grunts un krāsas slāņa krakelūru

 

Restaurācijas process

Grunts un krāsas slānis tika stiprināts pa visu gleznas laukumu, izmantojot želatīna tipa trušādas līmi un zīdpapīru. Šī procesa rezultātā grunts slānis piesātinājās ar līmi un gleznas virsmai tika izlīdzināta deformācija.

 

Grunts un krāsas slāņa stiprināšanas process

 

Lielās izteiktās plaisas tika līmētas katra atsevišķi ar sintētisku līmi. Tās tika plastificētas (padarītas mīkstākas), salīmētas un piepaceltās plaisu malas nogludinātas.

 

Izteikto plaisu līmēšanas process

 

Nākamais restaurācijas procesa solis bija netīrumu uzslāņojuma noņemšana. Jaņa Rozentāla grunts un krāsu slāņa zuduma vietas tika aizpildītas ar restaurācijas grunti.

 

Restaurācijas grunts iepildīšana Jaņa Rozentāla glezniecības zuduma vietās

 

Gleznas fragmenti pēc krakelūras (plaisājuma) salīmēšanas un restaurācijas grunts iepildīšanas

 

Tālāk sekoja lakas slāņa reģenerācija. Minētais process atdzīvināja autora laku un padarīja to spožāku. Nākamais solis bija gleznas tonēšana Jaņa Rozentāla glezniecības zuduma vietās un iepriekšējās restaurācijas laikā veikto tonējumu koriģēšana.

 

Tonējuma koriģēšana Jaņa Rozentāla glezniecības zuduma vietās

 

Gleznas fragmenti pēc restaurācijas 

 

Gleznas kopskats pēc restaurācijas

 

Gleznas pārvešana atpakaļ uz LNMM Galveno ēku

 

Gleznas ierāmēšana

Saistītie jaunumi