LV 100: Imants Tillers. Ceļojums uz nekurieni

Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros no 2018. gada 7. jūlija līdz 30. septembrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas Lielajā zālē (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) būs skatāma vērienīga Imanta Tillera personālizstāde “Ceļojums uz nekurieni”.

Imants Tillers (1950) ir viens no vadošajiem Austrālijas mūsdienu māksliniekiem. Dzimis latviešu trimdinieku ģimenē Sidnejā, Sidnejas Universitātē ieguvis arhitektūras bakalaura grādu (1972). Viņa interese par laikmetīgās mākslas procesiem aizsākās studiju laikā, kā brīvprātīgajam palīgam iesaistoties Kristo (Christo) un Žannas Klodas (Jeanne-Claude) Sidnejas Mazā līča ietīšanā (1969).

 

Imants Tillers pārstāvējis Austrāliju Sanpaulu biennālē (1975), “Documenta 7” (1982) un 42. Venēcijas mākslas biennālē (1986). Autoram bijušas personālizstādes Mūsdienu mākslas institūtā Londonā (1988), Nacionālajā mākslas galerijā Velingtonā (1989), Austrālijas Nacionālajā galerijā Kanberā (2006). Starptautisku reputāciju Tillers ieguvis, piedaloties grupu izstādēs Gugenheima muzejā Ņujorkā, Osakas glezniecības triennālē (1990), Stedelijka muzejā Amsterdamā. Viņš regulāri piedalās Sidnejas mākslas biennālēs (1979, 1986, 1988, 2006). Saņēmis nozīmīgas mākslas balvas: Osakas triennāles balvas (zeltu – 1993, bronzu – 1996, sudrabu – 2001), Beidžinas mākslas biennālē (2003) un galveno Austrālijas mākslas balvu ainavu glezniecībā – Vinna balvu (Wynne Prize, 2012, 2013).

 

Imants Tillers tiek saukts par “domāt provocējošu mākslinieku”, un viņa jaunradi uzskata par postmodernisma kvintesenci. Tillera māksla ir intelektuāla, tā ietver atsauces uz pasaules kultūru, Rietumu mākslas vēsturi, 20. gadsimta Eiropas literatūru un filozofiju, Austrālijas iedzimto iedzīvotāju kultūru. Meistars izvēlas tematus, kas rosina jēgpilnas diskusijas.

 

1981. gadā Imants Tillers gleznošanai sāka izmantot nelielus ar audeklu apvilktus taisnstūra kartonus, no kuriem tiek salikti bieži vien izmēros iespaidīgi darbi. Šie kartoni (canvasboards) autoram kļuvuši par konceptuālu risinājumu. Tillers izvēlējies apropriācijas metodi – viņa gleznas veidojas no tēliem, kas atrasti citu mākslinieku darbos. Tos citējot un vienā kompozīcijā savienojot daudzus, pasaule paveras kā savstarpēji saistītu parādību sistēma. Pastāvīga Tillera daiļrades sastāvdaļa ir arī teksts – filozofu, literātu, dzejnieku un domātāju sacerējumos atrasti teikumi, kas kā būtiski vēstījumi atkārtojas no vienas gleznas otrā. Mākslinieka lielo jautājumu lokā ir indivīds, vieta un identitāte, trimda, migrācija un piederība.

 

Latvijā pirmā tikšanās ar Imanta Tillera mākslu notika 1993. gadā, kad Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā tika eksponēta glezna no sērijas “Diaspora”. Šo sēriju iedvesmoja Latvijas 1990. gada politiskie notikumi. Tillers aizsāka episku vēstījumu par cilvēkiem, kas atrauti no dzimtenēm, izkliedēti visā pasaulē, un viņu identitāte meklē izpausmi svešā zemē. Tas ir stāsts ne tikai par latviešu diasporu, jo darbi problematizē arī Austrālijas iedzimto iedzīvotāju aborigēnu izstumšanu no viņu tradicionālajām vietām.

 

Imanta Tillera plašajā retrospekcijā “Ceļojums uz nekurieni” Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā eksponēti 64 darbi no Austrālijas Nacionālās galerijas Kanberā, Jaundienvidvelsas mākslas galerijas Sidnejā, Austrālijas Laikmetīgās mākslas muzeja Sidnejā, Oklendas mākslas galerijas “Toi o Tāmaki” Jaunzēlandē, Eleonoras un Mihaela Trigubofu (Eleonora, Michael Triguboff), Linetes un Terensa Fernu (Lynette, Terrence Fern), Vila Beiljū (Will Baillieu) kolekcijām Austrālijā, kā arī no autora īpašumā esošā kopuma. Izlase parāda meistara rokraksta attīstību vairāk nekā 40 gadu garumā, aptverot periodu no 1975. līdz 2017. gadam. No leģendārās instalācijas, kas tapa 1975. gadā, iedvesmojoties no Marsela Dišāna (Marcel Duchamp), un tūliņ tika izvēlēta pārstāvēt Austrāliju Sanpaulu biennālē, līdz gleznām, kurās izmantotā apropriācijas metode un īpaši aborigēnu mākslas citāti izraisīja skandalozas diskusijas Austrālijā 20. gadsimta 80. gados. Divi no izstādes darbiem tapuši sadarbībā ar Austrālijas aborigēnu mākslinieku Maiklu Nelsonu Džagamaru (Michael Nelson Tjakamarra). Ar 45 kompozīcijām ekspozīcijā pārstāvēts cikls “Daba runā”, kuru Tillers uzsāka gleznot 1998. gadā, kad no Sidnejas bija pārcēlies dzīvot uz nelielu ciematu Kūmu (Kooma) Monaro apgabalā, un turpina joprojām.

 

Izstādes sakarā pirmo reizi Latvijā izdota grāmata par Imanta Tillera mākslu. Meistara daiļradei ir veltīti vairāki pētījumi, tomēr neviens no tiem līdz šim nebija publicēts Latvijā. Latvijas Nacionālais mākslas muzejs sadarbībā ar Sidnejas Universitātes izdevniecību “Power Publications” sagatavojis bilingvālu izdevumu “Imants Tillers. Ceļojums uz nekurieni”, kurā ietverts pilnīgs izstādes darbu katalogs un mākslinieka biogrāfijas svarīgākās lappuses.

 

Dr. art. Elitas Ansones, Dr. Greiama Koultera-Smita (Graham Coulter-Smith), prof. Marka Ledberija (Mark Ledbury), Dr. Īana Maklīna (Ian McLean) un paša Imata Tillera raksti stāsta par mākslinieka daiļradi, apskatot viņa nozīmīgākos ceļojumus – gan ģeogrāfiskā, gan sadarbības, gan filozofiskā izpratnē. Šķērsojot milzīgas fiziskas, metafiziskas un mitopoētiskas teritorijas, tekstu autori nokļūst Karostā, Papunjā, Kūmā un pa ceļam arī daudzos citos attālos mākslas vēstures krastos. No šīs sarežģītās odisejas veidojas unikāls un radošs skatījums, kāds piemīt vizuālam filozofam, kurš redz sevi kā autsaideru dzimtajā pilsētā un viesi savā tēvzemē.

 

 

IZSTĀDES KURATORE:

Dr. art. Elita Ansone, LNMM Kolekciju un zinātniskās izpētes nodaļas ARSENĀLS vadītāja

(20. gs. 2. puse – 21. gs.)

Saistītās izstādes