Mākslas muzeja Jauniešu kluba pieredze: Kā runāt par mākslu?
Par tikšanos ar mākslas zinātnieci un izstāžu kuratori Līnu Birzaku-Priekuli stāsta Mākslas muzeja Jauniešu kluba dalībniece Evita Rozenšteine
21.novembra Jauniešu kluba tikšanās reizi veltījām, lai turpinātu mācīties, pētīt un apspriest to, kā varam vērot, vērtēt un sarunāties ne tikai par, bet arī ar mākslas darbiem. Kopā ar LNMM izstāžu zāles ARSENĀLS Radošās darbnīcas vadītāju Līnu Birzaku-Priekuli guvām ieskatu recenzenta darba procesā. Pēc tam mūsu koordinatores Elīnas vadībā arī paši vairāk pievērsāmies mākslas darbu pētīšanai un guvām dažādas atziņas.

Šoreiz tikāmies mākslas galerijā "Daugava". Gan kuratora, gan recenzenta un kritiķa darbā svarīgi esot sākumā ievākt un izpētīt informāciju par pašu mākslinieku. Par nodarbības pamatu ņemot apskatāmo Andra Eglīša izstādi, Līna iepazīstināja ar to, kā gatavojas ekskursiju vadīšanai un recenziju rakstīšanai. Tas ir nopietns un laikietilpīgs darbs. Tad Jauniešu klubam sniedza stāstījumu par A. Eglīša interesanto personību un māksliniecisko darbību. Pēc tam izteicām domas par apskatāmo izstādi un diskutējot nonācām pie atziņas, ka kritiķu recenzijās, pretēji sabiedrības uzskatiem, ne vienmēr ir atrodami citāti, kuros izstāžu darbi tiek nopelti. Ja saskati tikai labo un darbi tevi iedvesmo un piesaista, to slikto nemaz nevajag meklēt.


Pateicoties Līnai papildinājām savas zināšanas ar to, ka kaut gan Latvijā mākslas kritikas publicēšana nav tik populāra, kā citur, mums ir tādi recenzenti kā Vilnis Vējš, Santa Mičule, Normunds Naumanis un citi, kas ar savu darbu ir palīdzējuši un palīdz māksliniekiem, un kuru recenzijas noteikti ir vērts palasīt pirms vai pēc izstāžu apmeklējuma.
 

Pēc šī ieskata recenziju tapšanā, tālāk devāmies uz ARSENĀLU, lai meklētu un radītu paši savas interpretācijas par mākslas darbiem. Paņēmuši spilvenus un "LNNMM jaunieguvumi. 21.gadsimts" izstādes ceļvežus, kurus nedrīkstējām atvērt, iekārtojāmies uz Arsenāla siltās grīdas iepretim kādam no darbiem. Darba nosaukums aizklāts. Uzdevums - aprakstīt darbā tieši redzamo, vēlāk veidot interpretācijas. Tā pakāpeniski virzoties pie nākamajiem darbiem, tajos varējām saskatīt vairāk un vairāk, un šis redzējums, kā arī minējumi par darba galveno domu arvien vairāk sasaucās ar ceļvedī atrodamajām darbu un to autoru anotācijām.


Nodarbības beigās jau skaidri apzinājāmies, cik vērtīga ir kritiskā domāšana un jutām, cik daudz, arī bez jebkādām priekšzināšanām, varam uzzināt par darbu to kārtīgi apskatot un veidojot interpretācijas.
 

Liels paldies Līnai un Elīnai par jaukajām un vērtīgajām nodarbībām!

Saistītās izglītības programmas