PRESES KONFERENCE izstādē “Maija Tabaka un Rietumberlīne”
08.06.2017 15:00
Ceturtdien, 2017. gada 8. jūnijā, plkst. 15.00 mediju pārstāvji tiek aicināti uz preses konferenci Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē ARSENĀLS (Vecrīgā, Torņa ielā 1), kurā tiks prezentēta izstāde “Maija Tabaka un Rietumberlīne”. Ekspozīcija būs aplūkojama no 9. jūnija līdz 20. augustam.

Preses konferencē piedalās:

  • Dr. art. Ginta Gerharde-Upeniece, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) Latvijas Vizuālās mākslas departamenta vadītāja;
  • Arne Šneiders (Arne Schneider), Gētes institūta Rīgā direktors;
  • Ivonna Veiherte, mākslas zinātniece, izstādes “Maija Tabaka un Rietumberlīne” kuratore;
  • Dr. Ekharts Gillens (Eckhart Gillen), mākslas zinātnieks, kurators (Berlīne, Vācija);
  • Maija Tabaka, gleznotāja.

 

Preses konferenci moderē Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Preses centra vadītāja Nataļja Sujunšalijeva.

 

Pasākuma laikā žurnālisti varēs uzdot jautājumus izstādes organizatoriem.

Pēc oficiālās daļas būs iespēja individuāli intervēt projekta īstenošanā iesaistītās personas, fotografēt un filmēt ekspozīciju.

Noslēgumā mediju pārstāvjiem tiks piedāvāta neliela pārskata ekskursija izstādes kuratores Ivonnas Veihertes pavadībā.

 

Preses konferences darba valodas: latviešu, angļu. Bez tulkojuma.

 

PAR IZSTĀDI “MAIJA TABAKA UN RIETUMBERLĪNE

Kopš Latvijas populārākās mākslinieces Maijas Tabakas (1939) uzturēšanās Rietumberlīnē 1977.–1978. gadā un viņas apjomīgās 1979. gada personālizstādes “Maija Tabaka (Riga). Bilder 1962–1978” pilsētas kultūras dzīves epicentrā Betānijas mākslinieku namā (Künstlerhaus Bethanien) vācu mākslas kritiķi gleznotāju vēl aizvien turpina dēvēt par “paradīzes putnu”. Ierodoties tur, Maija atstājusi tik lielu iespaidu gan ar savu efektīgo tēlu, gan spožo glezniecību, ka jauniegūtie draugi viņu bija nosaukuši par “padomju grāfieni”. Rietumberlīnē pavadītais laiks māksliniecei no toreizējās Padomju Latvijas bija necerēta un vienreizēja iespēja izrauties pasaulē un sajust “vēju zem spārniem”.

 

1977. gadā, pateicoties ar Rietumvācijā dzīvojošā latvieša, mākslas menedžera Valda Āboliņa (1939–1984) iniciatīvu iegūtajai DAAD (Vācijas Akadēmiskā apmaiņas dienesta) stipendijai, Maija Tabaka nokļuva Rietumeiropas mākslas metropolē. 20. gadsimta 70. gados Rietumberlīne bija toleranta, novitātēm un eksperimentiem atvērta vieta, kas piesaistīja radošas personības no visas pasaules. Mākslā plauka dažādi virzieni – eksistēja vairāki reālisma paveidi, no jauna pieņēmās spēkā ekspresīvā glezniecība (“jaunie mežoņi”), nostiprinājās vācu konceptuālisms. Berlīnes Jaunā tēlotājas mākslas biedrība (nGbK / neue Gesellschaft für bildende Kunst), kuras paspārnē darbojās Maija Tabaka, bija kreisi noskaņota organizācija, kas kopumā bija saistīta ar reālisma tradīcijām.

 

Nenoliedzami, šis posms Maijas Tabakas dzīvē bija ļoti liels pavērsiens. Taču tas neiezīmēja pilnīgi jaunu sākumu, bet gan mākslinieces spēju pierādījumu un apliecinājumu citā kvalitātē. Liekas, viņa vēl pārliecinošāk atbrīvojusies no pašmāju mākslas tendencēm un meklēja savu ceļu, ambiciozi un ziņkāri pievēršoties izteiksmes formām, kas jau bija izveidojušās Rietumeiropā un Amerikā. Gleznotājas Rietumberlīnes perioda darbi gan 70. gados, gan vēlāk raisījuši dziļu interesi ar ārējo izteiksmīgumu un kolorīta risinājumu, saistīja ar vīziju plūsmu, kurā sakausēta daba un iztēle, tēlotas spriegas dzīves konfliktsituācijas, paužot uzskatus par tolaik tikai Rietumu pasaulē publiski skarto narkomānijas tēmu. Mirkļu sasprindzinājums ietver notikumu būtību un atslēgu ar postoši publicistisku problēmu uzsvērumiem. Gleznās salīdzinājumā ar jauno mākslu Vācijā varēja atrast saskarsmes punktus ideju dramaturģijā un izteiksmes līdzekļu daudzveidībā.

 

Projekts “Maija Tabaka un Rietumberlīne” LNMM izstāžu zālē ARSENĀLS daļēji ir 1979. gada gleznotājas personālizstādes interpretācija, cenšoties ar laika distanci atgādināt par viņas pirmajiem starptautiskajiem panākumiem, paralēli dodot nelielu priekšstatu par toreiz sadalītās Berlīnes dzīves ritmu, rosinot izzināt, kādos veidos Maija Tabaka gan iekļāvās, gan atšķīrās no tur notiekošajiem kultūras procesiem. Izstāde pamatā aptver meistares 70. gadu otrās puses daiļradi, sniedzot ieskatu atsevišķu Rietumberlīnes mākslinieku – Volfa Fostela (Wolf Vostell), Salome (Salomé, īstais vārds Wolfgang Ludwig Cihlarz), Dītera Mazūra (Dieter Masuhr), Rainera Fetinga (Rainer Fetting) – un citu starptautiski nozīmīgu autoru darbībā. Eksponātu izlase veidota no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Latvijas mākslinieku savienības muzeja, “Berlinische Galerie”, “Ludwig Forum Aachen” krājuma, kā arī no Volfa Fostela, Jutas un Manfreda Heinrihu, Zuzānu un citām privātkolekcijām Vācijā un Latvijā. Izstādes sakarā “Galerija 21” izdevusi katalogu ar interviju ar mākslinieci, kritiķu tekstiem un Maijas Tabakas Rietumberlīnes draugu atmiņām.

 

IZSTĀDES KURATORE:

Ivonna Veiherte, mākslas zinātniece

 

IZSTĀDES KONSULTANTE:

Barbara Štraka (Barbara Straka), kuratore (Berlīne, Vācija)

 

IZSTĀDES KOORDINATORE:

Mag. art. Gundega Cēbere, LNMM B. Bērziņa memoriālās kolekcijas glabātāja

 

IZSTĀDES ORGANIZATORI:

 

IZSTĀDES ATBALSTĪTĀJI un SADARBĪBAS PARTNERI:

Saistītās izstādes
Saistītās preses relīzes