KLASISKĀS VĒRTĪBAS: Rūpnīcas “Laima” grafiskā dizaina vēsture 1925–1940
Stāsta mākslas vēsturniece Lauma Lanceniece
08.11.2017 17:30
Cikla noslēgumā 8. novembrī plkst. 17.30 mākslas vēsturniece Lauma Lanceniece pastāstīs par Latvijas saldumrūpniecības uzņēmuma “Laima” grafisko dizainu periodā no 1925. līdz 1940. gadam, raksturojot rūpnīcas arhīvā glabāto plašo, taču ilgu laiku nesistematizēto iepakojumu kolekciju, kas veidojusies jau no uzņēmuma pirmsākumiem 1925. gadā.

Lekcija veltīta Latvijas saldumrūpniecības uzņēmuma “Laima” grafiskajam dizainam periodā no 1925. līdz 1940. gadam, par pamatu ņemot rūpnīcas arhīvā glabāto plašo, taču ilgu laiku nesistematizēto iepakojumu kolekciju, kas veidojusies jau no uzņēmuma pirmsākumiem 1925. gadā.

 

Viens no populārākajiem un atraktīvākajiem veidiem kā noformēt saldumu iepakojumu tolaik bija dažādu dzīvnieku tēlu izmantošana. Iecienīti bija gan mūsu platuma grādos sastopamie faunas eksemplāri – suņi, govis, vāveres un daudzveidīgi kukaiņi, gan silto zemju iemītnieki, kuru vidū priekšroka tika dota eksotiskajiem putniem.

 

Sieviešu tēls reklāmas un produktu iesaiņojuma industrijā lietots jau izsenis. Daiļā dzimuma pārstāves kā mūžam mainīgas būtnes šī perioda saldumu iepakojumā galvenokārt parādās kā modernas dāmas, kuras pauž laikmeta garu caur savu izskatu. Īsie matu griezumi – viens no svarīgākajiem jaunās, emancipētās sievietes ārējā veidola komponentiem un neapšaubāma modes aktuālitāte. Konfektes ar nosaukumiem “Sensācija”, “Zēna galviņa”, “Lidotāja” uzskatāmi demonstrē jauniegūto sievietes statusu.

 

Iemīļots motīvs saldumu iepakojumu noformējumā bija bērna tēls. Ja pamattendence sieviešu dzimuma bērnu attēlojumā bija koķeta meitene, kas cenšas atdarināt pieaugušu sievieti (piem., konfekte ar nosaukumu “Mazā koķete”), tad zēni lielākoties tika saistīti ar kādu darbību vai profesijām (“Diriģents”, “Makšķernieks” u.tml.).

 

1920.–1930. gadu “Laimas” iepakojumu paraugu klāstā neiztrūkstoša ir eksotikas tēma, kas bija klātesoša modernisma mākslinieku daiļradē un sabiedrībā vispār. Aizraušanās ar austrumniecisko un eksotisko Art Deco ērā plašākos sabiedrības slāņos Latvijā parādījās kaut vai kafejnīcu un naktslokālu noformējumos, nemaz nerunājot, piemēram, par modi. Tika izmantoti Āfrikas, Ēģiptes, Japānas un Tuvo Austrumu zemju motīvi, tādi kā morīša, faraona un geišas tēli.

 

Virknē saldumu iepakojuma paraugu jaušamas nacionālās tematikas tendences dažādās izpausmēs, ar to saprotot gan valstiski simboliskus, gan tautiskus elementus. Daļa iesaiņojumu likumsakarīgi veltīts latviešu un Latvijas lepnuma tēmai, kas galvenokārt balstās uz Kārļa Ulmaņa piekopto t. s. nacionālās politikas propagandu. 1930. gadu beigās rūpnīcā iznākusi “Svētku karameļu” sērija, kas atspoguļoja K. Ulmaņa rīkotos masu pasākumus, tāpat parādījās tādi iepriekš nebijuši motīvi kā arājs un tautu meita.

 

Visa lekciju cikla “Klasiskās vērtības” programma.

 

NORISES VIETA:

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs / Skārņu iela 10/20, Rīga

 

BIĻEŠU CENAS:

pieaugušie: 3,00 EUR

skolēni, studenti, pensionāri: 1,50 EUR

 

Lekcijas ietvaros apmeklētājiem ir iespēja apskatīt muzeja pastāvīgās ekspozīcijas.

 

PIETEIKŠANĀS UN PAPILDU INFORMĀCIJA:

T:  (+371) 67 830917 

E: Agrita.Pore@lnmm.lv

 

Saistītās izglītības programmas