19. gadsimta marīnas
No 2019. gada 5. oktobra līdz 2020. gada 23. februārim Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) Boses zālē būs skatāma Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijas izstāde “19. gadsimta marīnas”, kas ietver dažādu mākslas skolu, t.sk. Vācijas, Holandes, Francijas, Norvēģijas, Itālijas un Krievijas mākslinieku gleznotās jūras ainavas.

Marīna apzīmē ainavu glezniecības žanru, kur tiek attēlota jūra visdažādākajās šīs ūdens stihijas izpausmēs. Žanra pamatlicēji bija 17. gadsimta holandiešu gleznotāji, no kuriem iedvesmojās daudzas turpmākās mākslinieku paaudzes. Holandieši izstrādāja vairākus marīnu tipus, iemūžinot jūru dažādos diennakts laikos, rādot to gan vētras sabangotu, gan rāmu, attēlojot floti, jūras kaujas un ostu skatus. Nīderlandē vecmeistaru tradīcijas turpināja arī 19. gadsimta marīnisti, piemēram, Johaness Shotels (Johannes Christian Schotel, 1787–1838) un Davids Kleine (David Kleyne, 1754–1805), kuru darbi redzami izstādē.

 

Ekspozīcijā iekļautās kompozīcijas raksturo 19. gadsimta populāros jūras ainavu motīvus: līdztekus vispārinātiem vētras skatiem, mākslinieki aizrautīgi glezno romantiskas ainavas ar klintīm saulrietā. Tāpat iemīļoti motīvi ir variācijas par Neapoles līča piekrasti ar Vezuva aprisēm vai Kapri sala. Šajā periodā arvien biežāk mākslinieki pievēršas ne tikai citiem ģeogrāfiskiem apgabaliem, bet arī lokālajai ainavai.

 

Glezniecībā pastiprināta interese par jūru un šīs tēmas jauna interpretācija parādījās romantisma laikmetā, kad mākslinieki dabas norises, īpaši ūdens virsmas mainīgumu, asociēja ar savu emociju atspoguļojumu. Piemēram, izstādē aplūkojamā vētrainā jūra ar grimstošiem kuģiem vācu mākslinieka Karla Šulca (Carl Friedrich Schulz, 1796–1866) un norvēģu gleznotāja Johana Dāla (Johann Christian Clausen Dahl, 1788–1857) kompozīcijās kļuvusi par metaforu cilvēka pretestībai dzīves likteņa triecieniem.

 

Ekspozīcijā no 14. janvāra skatāma arī slavena armēņu izcelsmes krievu mākslas skolas gleznotāja Ivana Aivazovska (Ованнес Айвазян, 1817–1900) daiļrade.  Viņa māksla attīstījās arī Eiropas marīnistu sasniegumu kontekstā. Vecmeistaru un savu laikabiedru darbu pētīšana veicināja Aivazovska virtuozo meistarību.

 

Toties 19. gadsimta beigās impresionisma stila iespaidā autori izmanto piesātinātu krāsu paleti un savos audeklos tiecas panākt gaismas un jūras gaisa vibrācijas efektu, ko apmeklētāji ieraudzīs Džuzepe Karelli (Giuseppe Carelli, 1858–1921) gleznā “Neapoles ainava”.

 

Nevaldāmās ūdens stihijas maģija vienmēr fascinējusi cilvēku, tāpēc arī 19. gadsimta marīnistu darbi joprojām piesaista skatītājus un mākslas kolekcionārus.

 

IZSTĀDES KURATORE:

Laura Okdaldere, LNMM / Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA izstāžu kuratore

 

#Marinas

#RigasBirza

Saistītie pasākumi
Saistītās izstādes
Saistītās preses relīzes
Saistītās galerijas