Fransisko Goija (1746–1828). Kaprīzes
No 2017. gada 25. marta līdz 16. jūlijam, vienlaicīgi ar izstādi “PRADO 12 raksturi”, Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA Boses zālē (Doma laukumā 6, Vecrīgā) būs skatāma spāņu vecmeistara Fransisko Goijas grafikas sērija “Kaprīzes” no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājuma.

Izstāde piedāvā iepazīt vienu no slavenākajiem pasaules mākslas šedevriem – ģeniālā spāņu mākslinieka Fransisko Goijas (pilnais vārds: Fransisko Hosē de Goija i Lusientess / Francisco José de Goya y Lucientes, 1746–1828) grafikas sēriju “Kaprīzes” (“Los Caprichos”). 1799. gadā paša autora sastādītais un izdotais albums ar 80 grafikas lapām drīz pēc publicēšanas ieguva popularitāti gan Spānijā, gan citās zemēs un kļuva par Goijas stila kvintesenci, atspoguļojot jaunu, brīvāku, daudz ekspresīvāku pieeju realitātes attēlojumam. “Kaprīzes” rada atbalsi 19. gadsimta mākslā un noslēdza neoklasicisma akadēmiskā stila grafikas dominanti.

 

Sērija sevī slēpj daudz neatminētu mīklu. Izteikts pieņēmums, ka meistars iespaidojies no dažādiem filozofijas un mākslas darbiem, tomēr pats Goija, izņemot dažus pazīstamu dzejnieku, piemēram, Hoveļjanosa (Gaspar Melchor de Jovellanos, 1744–1811) citātus vai paralēles ar Goijas drauga Moratīna Jaunākā (Leandro Fernández de Moratín, 1760–1828) lugām, jebkādu ietekmi ir kategoriski noliedzis.

 

Goija jau Madrides albuma (1796–1797) apjomīgajā zīmējumu klāstā pievērsās sava laika sadzīvei un īpaši – sieviešu stāvoklim sabiedrībā. Tur pirmoreiz parādās Selestīna (“La Celestina”) – tradicionāls personāžs spāņu literatūrā, kas iegūst izteikti simbolisku nozīmi Goijas mākslā. Viņas tēls atgādina par jaunības un skaistuma īslaicīgumu un neizbēgamo vītuma tuvošanos. Līdzīgi Selestīnai, arī daudzkārt izmantotais prostitūtas tēls un pievēršanās burvestību tēmai personificē sabiedrības ēnas puses.

 

Fantāzijas un realitātes saplūšana veido Fransisko Goijas vīziju unikalitāti. Sapņa motīvs bija iecienīts elements, ko izmantoja spāņu un citu Eiropas zemju mākslinieki un literāti, lai stāstītu par fantastiskām, filozofiski tveramām vai sirreālām būtnēm. Sākotnēji Goija sēriju arī nodēvēja par “Los Sueños” – t.i., sapņiem, nevis kaprīzēm.

 

Dažas Goijas kompozīcijas ir kā teatrālas ainas, citas – kā ekscentrisku tēlu parāde. Lielākoties noskaņa darbos ir radniecīga Dantes “Ellei” – tajos plosās visi iespējamie ļaunumi: liekulība, meli, nežēlība un morāles sairums. Sižeti vēsta par baznīcu, valsti, galmu, likumiem, ārstiem, mākslu un zinātni, Madrides ielām, dzīvi laukos, sava laika dzeju un filozofiju, par nabagajiem, bagātajiem, slimajiem, jaunajiem un vecajiem, apvienojot visus šos tēlus vienotā sabiedrības spogulī. Par Goijas attieksmi pret “Kaprīzēs” iemiesoto liecina pirmajā lapā ievietotais pašportrets – autors it kā identificējas ar jauno, moderno Apgaismības laiku, no kura pozīcijām raugoties, viņa skatiens slīd iesāņus uz paša radītajām grafikām.

 

Fransisko Goija lietoja sarežģītu un inovatīvu grafikas tehniku. Tās pamatā bija tradicionālais oforts, ko meistars apvienoja ar salīdzinoši neseno izgudrojumu – akvatintu. Tīrās, ar skābi kodinātās līnijas tādējādi tika papildinātas ar blāviem, it kā izpludinātiem toņiem, ko veidoja sīki punktiņi, kurus ieguva, apstrādājot grafikas plāksni ar sasmalcinātiem sveķiem. Vienlīdz liela nozīme bija arī ļoti smalkām līnijām, kas tika iegravētas ar asmeni tieši plāksnes virsmā. Gravējumi ar sauso adatu uz melna fona vai veidojot smalkās līnijas un klusinātus ēnojumus ap tēlu acīm un rokām, grafikas mākslā radīja ekvivalentu gaisīgajiem otas vilcieniem glezniecībā.

 

Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA kolekcijā glabājas 78 oforti no grafikas sērijas “Kaprīzes” otrā novilkuma. Daļa no tiem tiks eksponēti vienlaicīgi ar izstādi no Prado Nacionālā muzeja “PRADO 12 raksturi”. Darbus anotējošie teksti sastāv no paša Goijas komentāriem, mākslas zinātnieku paskaidrojumiem, kā arī informatīvā materiāla par personām un notikumiem Spānijā 18. gadsimta beigās.

 

IZSTĀDES  KURATORE:

Daiga Upeniece, LNMM / Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA vadītāja

 

#GoijaKaprizes

#RigasBirza

 

Saistītie jaunumi
Saistītie pasākumi
Saistītās izstādes
Saistītās preses relīzes