Divdabis. Oļegs Tillbergs / Jānis Filipovičs
No 2017. gada 8. jūlija līdz 6. augustam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) 4. stāva izstāžu zālēs būs skatāma trešā, noslēdzoša izstāde ciklā “Divdabis”, kurā Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs prezentēs Oļega Tillberga un Jāņa Filipoviča darbus.

 

IZSTĀŽU CIKLS “DIVDABIS”

“Divdabis” ir trīs izstāžu cikls, ko sadarbībā ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju (LNMM) īsteno Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC), katru nākamo reizi aicinot uz dialogu divas atšķirīgas Latvijas mākslas personības – vecākās un jaunākās paaudzes pārstāvjus – un laiktelpas.

 

Virkne autoru, kuri aktīvi darbojās 20. gadsimta 70.–90. gados, ir iezīmējuši Latvijas laikmetīgās mākslas attīstības ceļus un kļuvuši par nozīmīgiem mākslas kartes pieturas punktiem. Tomēr vairākas desmitgades plašākai auditorijai viņu veikums bija pazīstams vien fragmentāri. Rekonstruējot un interpretējot tā laika mākslas darbus, izstāžu cikls “Divdabis” ir mēģinājums aizpildīt tukšās un papildināt maz zināmās vietas mākslas vēstures rindkopās, kā arī plašākā ziņā – padarīt mākslas darbus un to kontekstu pieejamu šodienas skatītājam.

 

LLMC ir izveidojis trīs spilgtus duetus, kuros piedalās ievērojami sava laika mākslinieki: Jānis Borgs un Kaspars Groševs, Atis Ieviņš un Inga Meldere, Oļegs Tillbergs un Jānis Filipovičs. Speciāli šīm izstādēm rekonstruēti 70.–90. gados tapuši mākslas darbi un radīti jaundarbi, apzinot laikmeta specifiku un apstākļus, kas dažādos posmos ietekmējuši radošos procesus.

 

“Izstāžu zāles telpā satiksies divu atšķirīgu laiku jeb paaudžu mākslinieki un ļaus mums kļūt par radošās mijiedarbības lieciniekiem. Tagad, kad top Latvijas Laikmetīgās mākslas muzejs, ir sevišķi svarīgi pārskatīt mūsu neseno mākslas vēsturi un pamanīt, kurus autorus un darbus ir jāaktualizē, lai mums būtu ne tikai jauna ēka, bet arī vērtīga kolekcija,” projekta ideju komentē Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktore Solvita Krese.

 

Izstāžu cikls tika atklāts ar Jāņa Borga un Kaspara Groševa izstādi 4. maijā, tai sekos Ata Ieviņa un Ingas Melderes izstāde 1. jūnijā, bet noslēgumā – Oļega Tillberga un Jāņa Filipoviča izstāde 7. jūlijā. Ekspozīcijas būs aplūkojamas LNMM galvenās ēkas izstāžu zālēs 4. stāvā, tās papildinās īpaša LLMC sagatavota bērnu izglītības programma un diskusiju cikls, ko moderēs filozofs Kārlis Vērpe.

 

DIVDABIS: OĻEGS TILLBERGS un JĀNIS FILIPOVIČS

Šajā izstādē sastopas divi mākslinieki – Oļegs Tillbergs un Jānis Filipovičs, kuri savā radošajā praksē veido instalācijas, darbojas ar objektiem, kā arī rada ironiskus un provokatīvus komentārus par sava laika sabiedrību.

 

Oļegs Tillbergs kopš 20. gadsimta 80. gadu beigām ir pazīstams ar daudzslāņainām poētiskām lielformāta instalācijām. Viņš ir viens no tā laika redzamākajiem “robežpārkāpējiem”, kurš sācis strādāt instalācijas žanrā, kad tas vēl nebija ne atzīts, ne novērtēts mākslinieciskās izteiksmes līdzeklis institucionālajā mākslas vidē. Savukārt Jānis Filipovičs pārliecinoši demonstrē spēju daudzveidīgi kombinēt ironiju un valodas spēles, darinot jaunas vārdu un simbolu nozīmes vizuāli pārsteidzošos risinājumos.

 

Autori strādā katrs pie sava projekta: Oļegs Tillbergs rekonstruē 1994. gada instalāciju “Pali”, bet Jānis Filipovičs veido objektus un zīmējumus kā komentārus O. Tillberga darbā izmantotajam pamatmateriālam – sarūsējušam dzelzs spainim –, izvēršot to kā humora pilnu fantāziju ar jaunu nozīmju radīšanu.

 

90. gadu sākumā, īstenojot instalācijas “Pali” ieceri, autors savāca simtiem sarūsējošu spaiņu, klaiņodams pa Rīgas mazdārziņiem, taču šoreiz spaiņu meklēšanā sociālajos tīklos tiek iesaistīta arī plaša sabiedrības daļa. Sarūsējušais spainis mākslinieka darbā negaidīti kļūst par individuālās un kolektīvās vēstures nesēju, atsedzot sociālās un ekonomiskās izmaiņas, kas kopš 90. gadiem ir notikušas Latvijā. Oļegs Tillbergs šo instalāciju pirmoreiz izrādīja Rīgā, galerijā “M6” 1994. gadā un tajā pašā gadā arī Ķīlē (Vācijā) un Oulu muzejā (Somijā), 1995. gadā – personālizstādē “Konjunktūra” Dienvidkarēlijas Mākslas muzejā un Helsinku pilsētas mākslas muzejā. Par šo darbu 1994. gadā Tillbergs ieguva prestižo Somijas balvu “Ars Fennica”.

 

Jāņa Filipoviča veidotā instalācija atspoguļo variācijas par tehnoloģiski utopiskām spaiņa izmantojuma formām, kas ironiski atgādina par patērētāju sabiedrībā sakņoto paradumu – radīt arvien jaunus produktus, nebeidzami izgudrojot tiem noderīgus papildinājumus, atjauninājumus un uzlabotas versijas. Jaunradīto darbu daudzfunkcionalitāte kontrastē ar Oļega Tillberga objekta vēstījumu par pagājušā laikmeta poetizēto realitāti, kad mazdārziņu kooperatīvi bija pašsaprotams turpinājums pilsētai, un spainim, tāpat kā jebkuram citam sadzīves priekšmetam, bija vairākas dzīvības līdz pilnīgai sabrukšanai.

 

PAR MĀKSLINIEKIEM

Oļegs Tillbergs (1956) apguvis daiļamatniecību, vēlāk studējis Latvijas Mākslas akadēmijas Interjera un dizaina nodaļā. 20. gadsimta 80. gadu beigās notika autora pirmās izstādes, kur Oļegs Tillbergs veidoja pirmās instalācijas, pilsētvidē tika rīkotas provokatīvas performances “Būri” (1987) un “Staburaga bērni” (1988) kopā ar Sarmīti Māliņu un Sergeju Davidovu. Plašu atpazīstamību ieguvis 90. gados, būdams viens no labāk redzamajiem monumentālās un poētiskās instalācijas žanra pārstāvjiem. Piedalījies daudzās starptautiskās izstādēs Krakovā, Berlīnē, Ķīlē, Rostokā, Helsinkos, kā arī Sanpaulu biennālē 1994. gadā. Saņēmis prestižo balvu “Ars Fennica” Somijā. Pašlaik ir Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas Vides mākslas katedras asociētais profesors.

 

Jānis Filipovičs (1978) paralēli mākslinieciskajai darbībai iesaistījies arī citās sfērās – strādājis celtniecībā, tirgojis cepumus, nodevis ekspluatācijai mobilo sakaru torņus. Apguvis metāla dizainu Rīgas Lietišķās mākslas koledžā, studijas turpinājis Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļā. Jānis Filipovičs piedalījies vairākās grupu izstādēs: “Uz viļņa. Latvijas un Sibīrijas laikmetīgā māksla” (2014) Rīgas mākslas telpā, “Sveika, galva!” (2014) Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā, “Vēja māte” (2011) Hamburgā, “A Smiling Lady on a Tiger” (2010) Brēmenē, kā arī laikmetīgās mākslas festivālā “Survival Kit” (2010). Autora pirmā personālizstāde “Пчеловек / Pčelovek” notika Latvijas Laikmetīgās mākslas centra Ofisa galerijā 2014. gadā.

 

LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS CENTRS

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC), starptautisku un nacionāla mēroga mākslas notikumu kurators un producents, ir lielākā Latvijas laikmetīgās mākslas institūcija. Kopš 1993. gada tas pēta un veido laikmetīgās mākslas procesus Latvijā un starptautiski, lai provocētu kritisku refleksiju par mūsdienu sabiedrības jautājumiem. Starp LLMC pazīšanās zīmēm ir vērienīgākais ikgadējais laikmetīgās mākslas notikums Latvijā – festivāls “Survival Kit”, laikmetīgās mākslas izstādes Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Hardija Lediņa gads un Latvijas pārstāvniecība tādos starptautiskos notikumos kā Kochi-Muziris biennāle, Venēcijas mākslas biennāle, Sanpaulu biennāle, “Manifesta”, Raumas laikmetīgās mākslas biennāle u.c. LLMC uztur vienīgo Latvijas laikmetīgās mākslas arhīvu.

 

 

IZSTĀŽU CIKLA “DIVDABIS” KURATORES:

Solvita Krese, Inga Lāce, Andra Silapētere, Diāna Popova, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs

 

ORGANIZĒ:

 

IZSTĀŽU CIKLA GALVENIE ATBALSTĪTĀJI:

 

ATBALSTĪTĀJI:

Saistītās preses relīzes